چطور دعوای بین بچه ها را کنترل کنیم؟

به گزارش مجله فان پی سی، خبرنگاران - ترجمه از صدف حقیقت: دعوای بین بچه ها یک اتفاق مرسوم است چرا که این احساس در هر انسانی تجربه می گردد. اغلب بچه ها دعوا کردن را از سن دو سالگی آغاز نموده و آن را تا بلوغ ادامه می دهند.

چطور دعوای بین بچه ها را کنترل کنیم؟

آن ها دعوا می نمایند تا با توجه به موقعیت احساسی که در آن قرار گرفته اند، با بچه ها هم سن و سال یا بزرگتر از خود مقابله نمایند. شاید دعوا کردن به علت فعال بودن غریزه بقا هم اتفاق بیفتد. یکی دیگر از دلایل دعوا کردن بچه ها با همبازی های کوچکتر از خود این است که بر آن ها تسلط داشته باشند یا خواسته و اراده خود را به آن ها تحمیل نمایند. نقش والدین در رابطه با دعوای بچه ها اساسی و مهم است. بچه ها در برابر مسائل نکات مختلفی مانند احترام و یکدلی با دیگران، دانستن حد و مرز و مهمتر از همه کنترل کردن خود را می آموزند. در ادامه مطلب متوجه می شوید که چگونه می تواندعوای بچه ها را کنترل کرد.

زمانی که بچه ها در سن پایین با هم دعوا می نمایند، ممکن است یکدیگر را گاز بگیرند، مو های هم را بکشند، یکدیگر را هل بدهند، به هم توهین نمایند یا به دیگری مشت بزنند. با بالا رفتن سن، می توانند به صورت فیزیکی به دیگران حمله نموده و یا قلدری نمایند. نوجوانان حتی ممکن است خشن تر وارد عمل شوند. در حین بلوغ، نوجوانان تمایل دارند از مرز ها فراتر بروند و محدودیت های خود را بشنمایند. برترین اقدامی که می توان برای مقابله با دعوای بچه ها انجام داد، این است که به او بیاموزید چگونه می تواندبه برترین شکل با درگیری کنار بیاید.

1- قدرت کلمات را به او نشان دهید

شما باید قدرت کلمات در برابر خشونت رابه فرزند خود بیاموزید. بچه ها باید بدانند بهتر است ابتدا با فردی که دچار اختلاف نظر شده اند، صحبت نمایند. آن ها باید کوشش نمایند به جای متوسل شدن به خشونت، برای حل کردن مسائل، منطقی باشند. روشن است که اگر می خواهید به فرزند خود یاد بدهید که خشونت جواب درستی نیست، خودتان هم نباید با او با خشونت رفتار کنید؛ بنابراین نباید کودک خود را با خشونت و تهاجم تنبیه کنید.

2- برای فرزند خود نمونه باشید

همه انسان ها زمانی که بسیار آزرده می شوند، به مقابله کردن با دیگران روی می آورند. نکته مهمی که در این میان پیش می آید این است که چگونه خود را کنترل نموده و آزردگی و رنجش ها را مدیریت کنید. بچه ها انعکاسی از فضایی هستند که در آن بزرگ شده اند. پس واکنش آن ها بستگی به آموزش احساساتی دارد که شما به آن ها تزریق نموده اید.

اگر شما یک پدر و مادر عصبانی هستید که به دیگران حمله یا به آن ها توهین می نماید، ناسزا می گوید یا وسیله ای را به سمت دیوار پرتاب می نماید، پس نمی توانید از فرزند خود بخواهید که رفتار متفاوتی داشته باشد. خود شما به عنوان یک فرد نمونه بیشتر از نصیحت و پیشنهاداتی که به فرزند خود می دهید، بر او تاثیر می گذارید.

3- به جای مبارزه با بچه ها، خرد و آرامش را ترویج کنید

همانطور که گفته شد، بچه ها کنترل احساسات خود را درون خانه یاد می گیرند. شما باید به فرزند خود بیاموزید که در زمان روبرو شدن با موقعیتی که می تواند درگیری یا ناراحتی به وجود بیاورد، عاقلانه عمل کند. به کودک خود یادآوری کنید که نباید به صورت غریزی و غیر منطقی با دیگران برخورد کرد. به او آموزش دهید که احساسات خود را شناسایی نموده و بداند خصوصا در شرایط وخیم، چگونه می توان برای احساسات حد و مرز مشخص کرد.

4- به بچه ها یادآوری کنید که جهان همواره بر وفق مراد نیست

بچه ها باید یاد بگیرند که همواره حق با آن ها نیست و جهان همواره بر وفق مرادشان نخواهد بود. والدین موظفند بچه ها خود را متوجه نمایند که آن ها بخشی از اجتماع و بشریت هستند، علایق و خواسته های متفاوتی با یکدیگر دارند و هر فردی به نوبه خود لایق احترام است.

بچه ها باید بدانند هر حرفی که می زنند یا هر کاری که انجام می دهند، همواره اولویت و خواسته دیگران نیست و نباید به خاطر خواسته خود برای دیگران دردسر ایجاد نمایند یا باعث تحریک آن ها بشوند. احترامی که کودک برای افراد دیگر قائل می گردد، باعث می گردددر رابطه با درگیری و رفتار تهاجمی با دیگریتجدید نظر کند.

5- به آن ها بیاموزید که عواقب را ارزیابی نمایند

بسیار مهم است که به فرزند خود بیاموزید تا عواقب رفتار خشونت آمیز مانند طرد شدن، ناراحت کردن دیگران، تهمت، ناسزا و ... را ببیند. فرقی نمی نماید سن فرزندتان چقدر است، اجازه دهید آسیبی که به او به وجود می آید را بشناسد. با در این صورتبه تدریج یاد می گیرد که برترین روش برای مقابله با شرایط دعوا و درگیری چیست.

6- به بچه ها بیاموزید روابط اهمیت دارند

شاید تصور کنید که این صحبت به یک کلیشه تبدیل شده، ولی رابطه بین والدین و کودک بسیار تاثیرگذار است و به کودک شما این امکان را میدهد که مفاهیم بسیاری را درمورد حل درگیری و کشمکش درک کند. با فرزند خود صحبت کنید، به حرف های او گوش دهید و سوالات مهمی در خصوص زندگی روزمره از او بپرسید. با این روند او را بهتر می شناسید و می توانید با روش بهتری هدایت اش کنید تا به خوبی با درگیری روبرو گردد.

نقش والدین هدایت بچه ها است

این حقیقت را بدانید: شما تنها کسی هستید که باید فرمان برداری و حد و مرز های احترام گذاشتن را به کودک خود تحمیل کنید. اگر ضروری است کودک خود را تنبیه کنید، این کار را با قاطعیت انجام دهید، ولی به هیچ وجه خشن و با تهاجم رفتار نکنید. اگر فرزند شما همواره برای دیگران دردسر ایجاد می نماید یا باعث ناراحتی آن ها می گردد، ذهنیت خود را تغییر ندهید و تسلیم نشوید. اگر در برابر خشونت انعطاف داشته باشید، فرزندتان در حالی رشد می نماید که باور دارد باید همواره به خشونت متوسل شد.

بچه ها و افراد کم سن و سال رفتار های فیزیکی مخصوص به خود را دارند. دعوا و کشمکش بین بچه ها و خواهر و برادر ها یک مسئله رایج و عادی است. وظیفه شما به عنوان پدر و مادراین است که مناسبترین راه برای مقابله با مسائل را بر اساس سن او، نشانش دهید. به غریزه خود اعتماد کنید و به فرزند خود بیاموزید که چگونه احساساتش را مدیریت کند. در این صورت با بزرگ شدن به فردی دوست داشتنی، عاقل، منطقی و شاد تبدیل می گردد.

منبع: steptohealth

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 18 مهر 1403 بروزرسانی: 18 مهر 1403 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1502

به "چطور دعوای بین بچه ها را کنترل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور دعوای بین بچه ها را کنترل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید