چرا برخی افراد خاله زنک هستند؟

به گزارش مجله فان پی سی، شنیدی چی گفته؟ چطور تونست این حرف رو بزنه؟ خجالتم خوب چیزیه،شاید چنین جمله هایی را در بین صحبت های همکاران یا در مهمانی های خانوادگی زیاد شنیده باشید.

چرا برخی افراد خاله زنک هستند؟

شاید باورش سخت باشد اما دانشمندان روی دلایل علاقه افراد به حرف زدن پشت سر دیگران تحقیق نموده و به نتایج جالبی دست پیدا نموده اند. آن ها معتقد هستند بعضی افراد به دلیل داشتن مسائل یا رهایی از شرایط خاصی به این کار روی می آورند و از زیر پا گذاشتن حریم خصوصی دیگران، برای کاهش فشارهای روزانه یا تغییر شرایط به نفع خودشان استفاده می نمایند تا آرامش بیشتری به دست آورند. در این مطلب از خبرنگاران به بیان ویژگی های افراد خاله زنک می پردازیم.

ویژگی های افراد خاله زنک

در روانشناسی به این ویژگی گاسیپ می گویند که از کلمه انگلیسی Gossip به همان معنای سخن چین و علاقمند به شایعات آمده است. بنابراین گاسیپ بودن یک ویژگی زنانه نیست و به سایر نقش های زنان مربوط نمی گردد. اما از آنجا که مهارت های کلامی در خانم ها قوی است و تمایل بیشتری به صحبت و روابط اجتماعی دارند این کلمه در فرهنگ ما خاله زنک نام نهاده شده است که از نظر علمی پذیرفته شده نیست. تحقیقات نشان داده اند مردان نیز به مقدار خانم ها می توانند یک گاسیپ باشند اما کیفیت گاسیپ بودن در زن و مرد فرق دارد.

خاله زنکی در انسان لذت ایجاد می نماید

تحقیقات نشان داده است که گاسیپ بودن در انسان لذت ایجاد می نماید. صحبت درباره دیگران، اهمیت به مسائل دیگران و توجه به موضوعات بی اهمیت در انسان باعث افزایش سطح هورمون های مثبت مانند سرتونین می گردد و اضطراب و استرس را کاهش می دهد و دلیلش این است که انسان به طور تکاملی وقتی راجع به گونه انسانی صحبت می نماید هورمون های شیمیایی که استرس را در او کاهش می دهند بیشتر از قبل در بدنش فراوری می شوند. اما همه افراد حاضر نیستند از این لذت بهره مند شوند زیرا قطعا آسیب های اجتماعی مهمی هم به همراه خودش دارد. از آن گذشته سبک های تربیتی، فرهنگ و باورهای شخص می تواند او را از این کار منع کند.

ایجاد احساس رجحان در فرد از ویژگی های افراد خاله زنک

انسان ها ذاتا دوست دارند نسبت به دیگران ویژگی های مثبت بیشتری داشته باشند. به همین دلیل، بعضی از افراد که نتوانسته اند از طریق دستاوردهای خودشان این احتیاج به رجحان را ارضاء نمایند آغاز به کم ارزش کردن دستاوردهای دیگران در جمع می نمایند. به عنوان مثال پشت سر همکارشان که به تازگی ترفیع گرفته است، آغاز می نمایند به صحبت کردن که او چندان کار مثبتی ننموده و کار ما از او بهتر بود و ما بیشتر مستحق ترفیع بودیم.

لذت بردن از درد دیگران و صحبت راجع به آن

بعضی از افراد در بعضی مواقع، ممکن است از تماشا ناراحتی دیگران و انتشار اخبار مربوط به آن به بقیه، احساس خوبی داشته باشند. شاید این اتفاق برای شما هم افتاده باشد اما این به این معنی نیست که ما همواره از ناراحتی دیگران راضی می شویم. از نظر روانشناسی ما می توانیم در سه حالت عدالت خواهی، رقابت و خشم، از ناراحتی دیگران و صحبت درباره آن شاد شویم. در عدالت خواهی، حس می کنیم ناراحتی دیگران حقشان است و به خاطر کارهای بدی که نموده اند ضروری است تنبیه شوند.

علاقه به صحبت درباره فردی خاص از ویژگی های افراد خاله زنک

وقتی افراد، به کسی توجه خاصی دارند، دوست دارند درباره اش فکر یا صحبت نمایند. این توجه می تواند مثبت یا منفی باشد. مثلا اگر کسی را دوست داشته باشند، دل شان می خواهد راجع به او با دیگران صحبت نمایند و نظر دیگران را غیر مستقیم راجع به او بدانند. یا بعضی از افراد، وقتی از کسی خو ششان نمی آید، دوست دارند درباره بدی هایش با دیگران صحبت نمایند و تایید بد بودن او را بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب به رفتارهای زشت خانواده شوهر چگونه پاسخ دهیم؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 28 مرداد 1401 بروزرسانی: 28 مرداد 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1293

به "چرا برخی افراد خاله زنک هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برخی افراد خاله زنک هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید