پیشنهادی برای کم کردن تنش بین کشورهای حوزه نوروز

به گزارش مجله فان پی سی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پیشنهادی برای کم کردن تنش بین کشورهای حوزه نوروز صورت گرفت.

پیشنهادی برای کم کردن تنش بین کشورهای حوزه نوروز

انجمن فرهنگی افراز که دارای مقام مشورتی در حوزه فرهنگ از شورای مالی و اجتماعی سازمان ملل متحد است، در پاسخ به فراخوان سازمان ملل متحد درباره پیشنهادها یا اقدام های اجرا شده در حوزه توسعه پایدار در بیانیه ای موضوع لزوم همکاری کارگروه های ثبت میراث معنوی دنیای این کشورها با یکدیگر را پیشنهاد داد تا از رقابت های نامفید و تنش ها کاسته گردد و نزدیکی بیشتری میان مردمان منطقه غرب آسیا شکل گیرد. آنها در این بیانیه درخواست نموده اند میراث معنوی گستره فرهنگی نوروز در کنار یکدیگر برای ثبت دنیای ارائه داده گردد.

در این بیانیه که به فارسی هم ترجمه شده و در کتابچه مجموعه بیانیه های انجمن های مردم نهاد دارای مقام مشورتی شورای مالی و اجتماعی سازمان ملل متحد از سراسر دنیا منتشر شد، آمده است: از نظر تاریخی، فرهنگ زاده شده به دست تمدن بشری پنج هزار ساله غرب آسیا، ایده پرداز جشن نوروز شد. نوروز که ریشه در تاریخ و احترام به شکوفایی و نیرومندی طبیعت دارد، نشان از خردمندی بنیادگذارانش داشت. بیست و پنج قرن پس از آن در همین قلمرو، کوروش عظیم نقطه عطفی در تاریخ تمدن بشر پدید آورد، بطوریکه بیانیه وی را میتوان باسم نخستین منشور حقوق بشر تلقی کرد. دولتی که وی پایه گذاری کرد به اسم نخستین دولت فراقومی و توسعه گرای تاریخ، بر پایه مدارای مذهبی، صلح و وحدت در عین کثرت بنا شد.

ما مهمانان نوروز را که بر پلکان آپادانا در تخت جمشید نقش بسته اند شاهد هستیم؛ نمایندگان اقوام و فرهنگ های گوناگون در جایگاهی گرد آمده اند تا با گفت وگو و مشورت، در مقامی برابر، در شکل دادن به دنیایی نو و بهتر سهیم باشند.

بیش از یک دهه پیش در سال 2010، روز دنیای نوروز برابر با 21 مارس با اسم فرهنگ صلح به وسیله مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، جشنی که از کشورهای دارای یک فرهنگ مشترک به ارث رسیده است.

نخستین شرط دستیابی به توسعه پایدار، ایجاد روابط محبت آمیز برای بهبود مشارکت منطقه ای و دنیای است. این هدف بدون ارتباط عمل گرایانه فرهنگی بین کشورهای منطقه محقق نخواهد شد. به نظر ما، بهره گیری درست از میراث مشترک فرهنگی می تواند به نیرومندترین ابزار همگرایی و برقراری گفت وگوی سازنده میان کشورهایی که پیشینه تمدنی و فرهنگی مشترکی دارند بدل گردد. این رویکرد می تواند راستا تحقق اهداف توسعه پایدار را در سطوح منطقه ای و زیرمنطقه ای هموار کند.

متأسفانه در همین منطقه و بر خلاف پیغام انسانی و محیط زیستی نوروز، درگیری های قابل توجهی در سالهای گذشته رخ داد. پیغامدهای باقیمانده از آن، ثبت میراث فرهنگی در یونسکو را بگونه ای تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که گاهی دست مایه بروز اختلاف بین کشورها می گردد. از این رو، در راستای تقویت و توسعه صلح منطقه ای و تحکیم کوشش برای حفاظت و پاسداشت میراث فرهنگی منطقه، از شما خواهانیم تا وظیفه ارزیابی پیشنهادهای ثبت دنیای میراث ناملموس و در مواردی ملموس، به ویژه آنجایی که به تاریخ، بناها و شخصیت های برجسته مشترک فرهنگ این منطقه مرتبط است به کارگروه میراث منطقه ای شامل نمایندگان کشورهای حوزه فرهنگی نوروز سپرده گردد.

بدیهی است این کارگروه نمایندگی مجموع سهمیه کشورهای عضو در این حوزه را خواهد داشت. به باور ما، اصل قرار دادن فرهنگ مشترک به جای مرزهای سیاسی در مواردی این چنین که آشکارا فرهنگی هستند، سبب همگرایی بیشتر در منطقه خواهد شد، چرا که جدا کردن عناصر تاریخی و فرهنگی از پیکره تمدنی که به آن وابسته اند نه تنها هویت و معنای آنها را از بین می برد، که ممکن است ارتباط محبت آمیز ملتها را تحت تأثیر قرار دهد. امید که این همکاری فرهنگی سبب جدی تر شدن روابط مالی و سیاسی و در نتیجه تثبیت و نگهداری از صلح و روابط همکاری بین کشورهای منطقه گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 911

به "پیشنهادی برای کم کردن تنش بین کشورهای حوزه نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهادی برای کم کردن تنش بین کشورهای حوزه نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید