نقش معلم در هزاره سوم نقش مشاور و تسهیل کننده است

به گزارش مجله فان پی سی، تهران (پانا) - رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، در پنجمین همایش ملی تربیت معلم، با اشاره به ویژگی های معلم در هزاره سوم گفت که معلم زمانی می تواند متفکر و نقش مشاور و تسهیلگری ایفا نماید که خود معلمی خلاق نوآور و خود هدایتگر باشد و خود را بخشی از محیط دانشجویی بداند.

نقش معلم در هزاره سوم نقش مشاور و تسهیل کننده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، الهه حجازی رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، در پنجمین همایش ملی تربیت معلم که به همت دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تهران چهارشنبه 19 آذر1399 به صورت مجازی برگزار گردید، با اشاره به نقش ویژه معلم در کلاس های درس در هزاره سوم به تغییرات جدید در روینمودهای آموزشی و یادگیری اشاره نمود و گفت: نقش معلم از انتقال دهنده و کنترل نماینده کلاس درس به مشاور و تسهیل نماینده تبدیل شده است، معلم زمانی می تواند متفکر و نقش مشاور و تسهیل نماینده ایفا نماید که خود معلمی خلاق نوآور و خود هدایتگر باشد و خود را بخشی از محیط دانشجویی بداند.

وی با اشاره به تغییر در دنیای زندگی و رویکرد های آموزش و یادگیری اظهار کرد: با تغییر رویکرد ها به آموزش و یادگیری، رسالت معلم و تربیت معلم در حال تغییر است و این نکته بسیار مهمی است که امیدوارم در این همایش مورد توجه قرار بگیرد.

رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، با اشاره به دغدغه دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان حرفه ای، مدیر کلاس قوی و تاکید بر بحث حرفه ای و کاربردی بودن آموزش ها، و نیز دغدغه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی بر بروز رسانی دانش در زمینه معلم و تقویت شایستگی های نظری، و گفت: همایش ملی تربیت معلم برای این همفکری و همکاری است، تا در این همکاری بن نظری و بن عملی را همراه و معلمان هزاره سوم را تربیت نمایند.

وی، با بیان تعریف معلم هزاره سوم در متون جدید خاطر نشان کرد : در این تعریف معلم فردی است متفکر، معلمی متفکر است که می تواند در یادگیرندگان خود مهارت تفکر و تبادل نظر، کشف راهکار خلاق برای مسائل روزانه و مهارت کار گروهی را تقویت کند. حال چگونه می گردد معلم، فردی متفکر گردد؟

حجازی، با بیان اینکه رویکرد آموزش و یادگیری تغییر یافته و نقش معلم حال حاضر با معلم در سال های پیشین تغییر نموده است، اظهار کرد: نمی توان انتظار داشت معلم تنها منتقل نماینده اطلاعات باشد، اگر چنین باشد دیگر نمی تواند مهارت ها را در یادگیرندگان ایجاد کند.

وی معلم امروزه را معلم تسهیل نماینده دانست و اضافه کرد: ما اکنون حرکت از پداگوژی و آموزش سنتی، را به آموزشی می بینیم که در آن نقش معلم از انتقال دهنده و کنترل نماینده کلاس درس تبدیل شده به مشاور و تسهیل گر شده است و می داند که دانش آموزان او می توانند خود تنظیم باشند ولبه عنوان تسهیلگر سعی می نماید این ویژگی ها را در آنها تقویت کند و توانمندی های دانش آموزان خود را توسعه دهد.

رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ادامه داد: معلم زمانی می تواند متفکر و نقش مشاور و تسهیل نماینده ایفا نماید که خود معلمی خلاق نوآور و خود هدایتگر باشد و خود را بخشی از محیط دانشجویی بداند.

وی با بیان اینکه امروز معلمان می دانند که به عنوان یک عضو در محیط یادگیری هستند و این نقش بسیار مهمی است که به معلم می دهیم، اظهار کرد: معلمان برای داشتن این ویژگی ها تا به نوعی توسعه دهنده عاملیت یادگیرندگان خود باشد، باید باور های خود در خصوص یادگیرندگان را آنالیز نمایند. معلمِ بر این باور، که یادگیرنده می تواند خود تنظیم گردد در کلاس به آنها خود مختاری می دهد، سعی می نماید شایستگی ها را افزایش داد و بازخورد بدهد بنابراین تعامل مثبت با یادگیرنگان خود دارد.

حجازی، با اشاره بر لزوم داشتن رابطه حمایتگری همراه با احترام و پذیرش معلم با دانش آموزان اضافه کرد: اگر چنین رابطه ای معلم برقرار کند، کلاس معنوی می گردد و معلم می تواند اعتقادات و باورهای دانش آموزان را مثبت کند و بچه ها در کلاس با آرامش کار می نمایند، با ایجاد جو مثبت در کلاس، نشانه های رفتاری مثبت بروز می نماید و به یکباره ویژگی های مثبت هم در دانش آموزانشان شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه شاید یکی از گلایه ها در آموزش فضای مجازی، برقرار نشدن این رابطه و ارتباط چشمی است که کلاس را از حالت شاداب خارج می نماید، گفت: اگر بخواهیم تمام ویژگی های یک معلم هزار سوم در معلم ما ایجاد گردد در مرحله اول نظام آموزشی باید این انتظار را از معلمان داشته باشد و امکان را به معلم بدهد که خلاقیت و نوآوری های خود را در کلاس متناسب با شرایط ابراز نمایند.

رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ادامه داد: اگر نظام آموزشی بر این باور باشد و از این تغییرات حمایت می نماید، برنامه های تربیت معلم را نیز در این فضا قرار می دهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 دی 1399 بروزرسانی: 26 دی 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 546

به "نقش معلم در هزاره سوم نقش مشاور و تسهیل کننده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش معلم در هزاره سوم نقش مشاور و تسهیل کننده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید