نحوه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

به گزارش مجله فان پی سی، با استفاده از چند روش ساده و مطمئن می توانید عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهید و مطمئن شوید که عسلی که تهیه کردید اصل است.

نحوه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تاریخچه عسل

عسل یک خوراک لذیذ قدیمی میباشد.برای قرن ها وجود داشته چرا که هم شیرین نماینده و هم درمان نماینده است.بیش از 4000 سال از عسل بعنوان عنصر پزشکی و درمانی استفاده شده است.

فیلسوف های قدیم ، ارسطو (384-322قبل از مسیح) و آریستوکسنوس (320 قبل از مسیح) ، نیز از خواص و فواید طلایی عسل بسیار گفته بودند. آریستوکسنوس ادعا می کرد:هر کسی که برای صبحانه روزانه عسل ، پیازچه و نان بخورد در تمام طول عمرش از بیماری ها رها می گردد.

بقراط، پدر علم پزشکی ، نیز از عسل بعنوان پایه اصلی بیشتر داروها استفاده می کرد. آمبرس قدیس نیز ادعا کرد:میوه زنبورها آرزوی همه است، و برای همه، پادشاه و فقیر، یکسان شیرین است. نه تنها خوشایند است بلکه مفید و مقوی م یباشد. عسل دهان را شیرین، زخم را مرهم، و التیام بخش زخمهای درونی می باشد.

زمانیکه خواص درمانی عسل بیشتر و بیشتر شناخته شد، فراوری آن در جاهایی مانند یونان قدیم و سیسیلی رشد کرد. بعلاوه در میدان جنگ جهانی اول از آن بعنوان پاک نماینده زخم دارویی استفاده شد. این ماده به وسیله شیمی دان هنری درایزدال داکین اختراع شد. تاریخچه بکارگیری عسل برای درمان، بسیار طولانی است وبه وسیله تمام افراد با فرهنگهای متفاوت ، در نواحی مختلف، ثروتمند و فقیر بکاربرده شده است. اما همانطور که معروفیت عسل بالا می گرفت، روش هایی که عسل به وسیله آنها فراوری می شد نیز افزایش یافت. امروزه، بعد از پردازش و پاستوریزه کردن آنها، تنها اندازه کمی از ارزش درمانی آنها در عسل های متفاوت در سوپرمارکت ها به جای مانده است.1

شاخص ترین راه و روش های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

مزه عسل طبیعی و تفاوتش با عسل تقلبیعسل طبیعی، علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای است که فقط در عسل وجود دارد و عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه می باشند. عسل خالص و اصل به جز مزه شیرینی، طعمی مطبوع دارد که بسته به گیاه آن فرق می نماید درحالیکه عسل های نامرغوب، تقلبی، مصنوعی و صنعتی به جز مزه شیرینی چیزی ندارند.

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با بواگر درپوش عسل مدتی بسته باشد، هنگام باز کردن درپوش بو و رایحه مطبوع عسل طبیعی را می توانید استشمام کنید. هر نوع عسل طبیعی بویی متناسب با گل استحصال شده از آن دارد. عسلی که بوی خاصی ندارد کمی مشکوک به تقلبی است.

سفتی و غلظت عسل طبیعی و تشخیصش از تقلبیعسل طبیعی به سرعت در دهان آب می گردد و پس از مصرف ایجاد انرژی می نماید، در حالی که عسل غیرطبیعی طعم آبنبات می دهد.

آب یک راه ساده برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبیعسل را در آب سرد بریزید خواهید دید که عسل طبیعی کاملا حالت چسبندگی خود را حفظ می نماید و خیلی سخت و دیر در آب سرد حل می گردد اما عسل تقلبی سریع در آب حل می گردد.

یک راه دیگر برای تشخیص عسل طبیع از تقلبی اینگونه است که اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع گردد و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل گردد، از مطلوبیت و خلوص کمتری برخوردار است. 2

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با زرده تخم مرغیکی از جالب ترین روش های تست عسل طبیعی از تقلبی استفاده از زرده تخم مرغ است، عسل را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید چنانچه زرده خام مثل زرده تخم مرغ پخته شده شد عسل طبیعی است در غیر اینصورت عسل تقلبی است.

مات بودن عسل اصلاز مشخصات عسل طبیعی می توان به این اشاره نمود که از بیرون شیشه عسل نمی توان طرف دیگر را ببینید در صورتی که عسل تقلبی شفاف است.

اندازه چسبندگییک راه تشخیص عسل طبیعی، این است که چنانچه عسل طبیعی را بین انگشتان خود بگذارید، خواهید دید حالت چسبندگی ندارد. اما عسل تقلبی، به سبب بالا بودن درصد شیرین نماینده ها و افزودنی ها، نسبتاً چسبناک است.

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با نان تستچنانچه عسل طبیعی را روی نان تست بمالید نان پس از چند دقیقه سفت می گردد ولی چنانچه عسل تقلبی روی نان مالیده گردد نان مرطوب خواهد شد.3

تشخیص عسل بوسیله کبریتیکی از باورهای اشتباه که بسیار در بین مردم رایج است تشخیص بوسیله کبریت یا شمع می باشد. جالب اینجاست که بعضی افراد می گویند اگر عسل سوخت، تقلبی است و بعضی نیز می گویند اگر سوخت طبیعی است! اما همانگونه که گفتیم این مورد هم با توجه به خصوصیات فیزیکی هر عسل فرق دارد و به هیچ وجه روشی صحیح برای تست کیفیت عسل نمی باشد.

تشخیص عسل با ریختن روی ناخناین روش که به وسیله یکی از سایت های تازه تاسیس در حوزه فروش عسل طبیعی منتشر شده واقعا عجیب است و نشان دهنده این است که این عزیزان هیچ سر رشته ای در موضوع عسل و زنبورداری ندارند. آن گونه که ذکر می نمایند باید چند قطره عسل بر روی ناخن خود بریزید، اگر بر روی ناخن باقی ماند یعنی اصل است و در غیر این صورت اگر پخش شد تقلبی است! این مورد هم کاملا اشتباه است؛ زیرا غلظت عسل ها با یکدیگر فرق دارد.

عسل طبیعی شکرک می زند؟متاسفانه بسیاری از مردم به اشتباه تصور می نمایند عسلی که رس ببندد یا به اصطلاح شکرک بزند تقلبی است اما در واقع این یک فرآیند کمتر درک شده است که برای عسل طبیعی رخ می دهد.

عوامل بسیاری باعث کریستالیزه شدن عسل می شوند مانند: رطوبت، درجه حرارت محیط، دیاستاز، اندازه گرده گل موجود در عسل و نوع پوشش گیاهی منطقه. بعلت اطلاعات اشتباهی که در بین مردم عادی وجود دارد بعضی از فروشندگان عسل و زنبورداران، عسل را حرارت می دهند تا از رس بستن آن جلوگیری نمایند اما با این کار بسیاری از خواص و آنزیم های عسل از بین می رود.

به همین علت ما همیشه توصیه می کنیم عسل خام بهره ببرید و از مصرف عسل هایی که برای بسته بندی راحت تر و خوش رنگ تر شدن حرارت دیده اند خودداری کنید.

برترین راه تشخیص عسل طبیعیصحیح ترین روش برای تشخیص کیفیت عسل و آگاهی از خلوص آن، آزمایشگاه می باشد. کافیست اندازهی از عسل مورد نظر را به آزمایشگاه تخصصی عسل ببرید و درخواست کنید تا آن را برای شما آنالیز نمایند. احتمالا پیش خودتان می گویید این هم شد روش! من یک روش سریع و خانگی می خواهم ولی باور کنید هیچ روش سریع و آسانی برای تشخیص عسل وجود ندارد. حتی خود زنبوردارها برای اطلاع از کیفیت عسل هایشان آن را به آزمایشگاه می فرستند، اما متاسفانه بعضی از عزیزان با ادعای بسیار می گویند ما قادر به تشخیص عسل طبیعی هستیم!

در آزمایشگاه تخصصی عسل، فاکتورهای بسیاری آنالیز می شوند از جمله اندازه ساکارز، رطوبت، هیدروکسی متیل فورفورال، گلوکز، فروکتوز و … که البته این ها نیز قطعیتی ندارند و برای بعضی عسل ها استاندارد هایشان فرق دارد برای مثال طبق استاندارد باید ساکارز عسل طبیعی زیر 5 درصد باشد اما عسل کنار جزء استثناها می باشد و در بسیاری از موارد حتی اگر ساکارز بالای 5 نیز داشته باشد طبیعی است.4

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.namnak.com

3.www.beytoote.com

4.www.ahoota.com

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1037

به "نحوه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید