نامنظم بودن سیکل عادت ماهانه را جدی بگیرید

به گزارش مجله فان پی سی، یک متخصص زنان و زایمان نسبت به خونریزی های غیر طبیعی خانم ها در سیکل قاعدگی هشدار داد.

نامنظم بودن سیکل عادت ماهانه را جدی بگیرید

دکتر صغری ربیعی اظهار کرد: خونریزی های غیر طبیعی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد که باید خانم ها به این مهم توجه ویژه داشته باشند چرا که برخی از این خونریزی ها ریز فاکتورهایی برای کنسر(سرطان) محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه کنسر رحم سریع علامت دار می شود، شرح داد: خونریزی غیر طبیعی اولین علامت کنسر رحم است، اما نباید هر نوع خونریزی را فاکتوری برای سرطان رحم برشمرد.

دکتر ربیعی با تأکید براینکه فردی که خونریزی غیر طبیعی دارد با توجه به سن بیمار، سابقه خانوادگی وی بررسی های لازم از طریق پزشک معالج بر روی وی انجام می شود، ادامه داد: افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند و دیواره رحم آنها تحت تأثیر هورمون ها ضخامت پیدا می کند فاکتورهای ابتلا به کنسر آندومتر را دارند، بنابرین بهتر است این گروه افراد از طریق پزشک معاینه شوند و پیگیر امر درمان شوند.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه افراد درگیر با سندروم تخمدان پلی کیستیک در صورت روبرو شدن با خونریزی غیر طبیعی باید به پزشک مراجعه کنند، گفت: پرشک معالج بررسی های لازم را انجام می دهد و در صورت نیاز بیوپسی از آندومتر آنها انجام می هد تا از عدم کنسر رحم اطمینان حاصل کند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که خونریزی غیر طبیعی دارند و دارای فشار خون بالا یا دیابت هستند باید آندومتر آنها بررسی شود، تأکید کرد: افرادی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند و تخمک گذاری آنها اختلال دارد، تنها هورمون استروژن در آنها ترشح می شود که به این ترتیب باید این افراد به طور مداوم از طریق پزشک معالج معاینه شوند و از خود مراقبت کنند.

وی با بیان اینکه آندومتر لایه فعال در داخل حفره رحم محسوب می شود که از ابتدای سیکل قاعدگی شروع به ضخامت می کند و با عدم بارداری شروع به ریزش می کند، گفت: این لایه تحت تأثیر هورمون هایی که در طول سیکل قاعدگی ترشح می شود، ضخیم می شود.

دکتر ربیعی گفت: در سیکل پنجم قاعدگی ضخامت لایه آندومتر حداکثر پنج میلی متر می شود و از روز پنجم قاعدگی به بعد تحت تأثیر هورمون استروژنی که از تخمدان ترشح می شود، شروع به افزایش ضخامت می کند و تا اواسط سیکل قاعدگی به 13 یا حداکثر 15 میلی متر می رسد که در نهایت هورمون پروژسترون بر روی دیواره رحم اثر کرده و ضخامت بافت آندومتر هم محکمتر می شود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه در صورتیکه خانمی سونوگرافی انجام داد و ضخامت لایه رحم داشت آن را غیر طبیعی تلقی نمی کنیم چرا که چندمین روز سیکل قاعدگی حائز اهمیت است، ادامه داد: میزان ضخامت آندومتر در طول قاعدگی ممکن است به 18 تا 20 میلی متر افزایش یابد و در صورتیکه حاملگی اتفاق نیفتد در روزهای 14 تخمک گذاری آماده ریزش می شود و خونریزی اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه خونریزی در شرایطی غیر طبیعی محسوب می شود که طولانی بوده و میزان آن زیاد یا کم باشد، تأکید کرد: در این موارد میزان آندومتر مورد توجه قرار می گیرد که پزشک با معاینه به امر درمان می پردازد و در برخی موارد کورتاژ انجام می شود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه اگر فردی پولیپ در رحم داشته باشد، علت ضخامت ممکن است ناشی از پولیپ مورد نظر باشد، اظهار کرد: تمامی این موارد از طریق پزشک معالج مورد معاینه قرار می گیرد و در صورت نیاز پیگیری های بعدی در امر درمان صورت می گیرد.

دکتر ربیعی به ضخامت آندومتر در دوران یائسگی اشاره و تأکید کرد: در این دوره هیچ هورمونی ترشح نمی شود، بنابراین انتظار می رود دیواره رحم رو به نازک شدن پیش برود، بنابراین در صورتیکه خانمی در این سن با ضخامت دیواره رحم روبرو شود غیر طبیعی بوده و باید پیگیری شود.

وی با بیان اینکه ایجاد نگرانی در خانم هایی که به سن یائسگی نرسیده اند، درست نیست ، گفت: به طور طبیعی ضخامت آندومتر در افرادی که سیکل قاعدگی در آنها اتفاق می افتد در طول چرخه رو به افزایش بوده و هر نوع افزایش ضخامت را نباید غیر طبیعی جلوه دهیم چرا که تاریخ چرخه قاعدگی بسیار حائز اهمیت است.

منبع: همگردی
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 919

به "نامنظم بودن سیکل عادت ماهانه را جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامنظم بودن سیکل عادت ماهانه را جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید