فرود اضطراری روی آب؛ خطر یا نجات؟

به گزارش مجله فان پی سی، در مواقع اضطراری مانند وجود نقص فنی خلبان هواپیما مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه یا حتی بر روی آب می گردد.

فرود اضطراری روی آب؛ خطر یا نجات؟

جای تردیدی نیست که هواپیما یکی از اساسی ترین اختراعات بشر است که با توجه به تاثیر خود توانسته است جایگاه بسیار مهمی را در پروازها و سفرهای مردم اقصی نقاط دنیا به خود اختصاص دهد. از طرفی علی رغم پیشرفت های روزافزون تکنولوژی، کماکان، هر از چندگاهی اخبار گوناگونی پیرامون فرود اضطراری و سقوط هواپیما می شنویم.

9 سال پیش در چنین هفته ای بود که پرواز 1549 هواپیمایی آمریکا از نیویورک به مقصد کانادا به پرواز در آمد. کاپیتان سالی (Sully) خلبان ایرباس A320 در ژانویه سال 2009 میلادی در پی بروز مسائل فنی برای این هواپیما، ناچار به فرود اضطراری روی آب های رودخانه هادسون (Hudson) در نیویورک شد.

جالب تر آن که تمامی 155 سرنشین این هواپیما از این حادثه جان سالم به در بردند. به هر ترتیب آوازه این هواپیما و کاپیتان سالی از هوا و آب تا پرده های سینما هم کشیده شد و کلینت ایستوود (Clint Eastwood) فیلم سالی (Sully) را در سال 2016 با بازی تام هنکس (Tom Hanks) ساخت.

در طول تاریخموارد متعددی از این قبیل فرودهای اضطراری اتفاق افتاده است. از جمله این موارد می توان به پرواز (ALM) در سال 1970 اشاره نمود که هواپیما با اتمام سوخت مجبور به فرود اضطراری روی دریای کارائیب شد که در پی این فرود 20 نفر از 57 سرنشین هواپیما جان باختند.

در سانحه ای دلخراش در سال 1996 نیز خلبان یکی از هواپیماهای پرواز اتیوپی پس از ربوده شدن و اتمام سوخت هواپیما، مجبور به فرود اضطراری روی آب شد که متاسفانه پس از این فرود هواپیما به سه تکه تقسیم شد و 125 سرنشین از 175 سرنشین جان باختند.

با توجه به مستندات و آنالیز های صورت گرفته بدون هیچ شکی پرواز 1549 فرود آمده روی رودخانه هادسون، موفقیت آمیزترین مورد برای فرودهای اضطراری محسوب می گردد. همین امر موجب شد تا تحقیقاتی برای فرود بی دردسرتر روی آب در مواقع اضطراری انجام گردد. در ادامه جان ترنر (John Turner) به عنوان یکی از حرفه ای های این صنعت و عضو سازمان هوا و فضا به بعضی از مهم ترین سوالات پیرامون این موضوع پاسخ می دهد.

آیا هواپیماها برای فرود روی آب هم طراحی شده اند؟

جان ترنر می گوید:

به طور حتم بعضی از هواپیماها قابلیت فرود روی آب را دارند. تا جایی که در طراحی بعضی از مدل ها نیز، مانند هواپیمای AG600 کشور چین، این قابلیت مشخصا در نظر گرفته می گردد. این هواپیماها با بال های بزرگ تر و طراحی شناور قادر به فرود روی آب هستند.

او ادامه می دهد:

دیگر هواپیماها اگرچه چنین قابلیت هایی را ندارند؛ اما با پیشرفت فناوری، پارامترهایی در طراحی آن ها به کار گرفته شده است که امکان موفقیت و شانس بیشتری در مواقع اضطراری دارند.

آیا آزمون فرود روی آب برای مدل های تازه هواپیما صورت می گیرد؟

در پاسخ این سوال ترنر می گوید:

آزمون واحد و مشخصی برای فرود روی آب به وسیله شرکت های سازنده هواپیما انجام نمی گردد، با این حال از لحاظ تئوری و روی کاغذ این احتمالات محاسبه می شوند. بعلاوه، دستورالعمل های مربوط به هر هواپیما به خلبان یادآوری می گردد تا در مواقع اضطراری بی خطرترین روش انجام گردد.

کم خطرترین روش برای فرود روی آب چیست؟

ترنر معتقد است:

مهم ترین مورد برای فرود روی آب این است که هواپیما هم جهت و موازی با جریان و امواج آب فرود بیاید و نه مخالف آن. طبیعتا این امر در طول روز که خلبان دید بهتری نسبت به محیط اطراف دارد آسان تر خواهد بود.

وظیفه سرنشینان در زمان فرود روی آب چیست؟

ترنر در جواب می گوید:

همان طور که اشاره شد در طراحی هواپیماها سعی شده است که حالت شناوری روی آب لحاظ گردد. همین امر تا حدی از مسائل احتمالی پیشگیری می نماید. بعلاوه، جلیقه های نجات نیز برای تمامی سرنشین های هواپیما وجود دارد. از طرف دیگر سرنشینان نیز حتی الامکان باید موارد احتیاط را رعایت نمایند.

سخن آخر؟

ترنر خاطرنشان می نماید:

سال به سال و با پیشرفت تکنولوژی، شاهد افزایش امنیت هواپیماها هستیم تا بتوانیم سفرهای کم خطرتری را داشته باشیم. سرنشینان نیز به یاد داشته باشند که با رعایت موارد مهم کمتر دچار خطر خواهند شد.

در خاتمه امیدواریم روزی فرا برسد که هیچ خطری هیچ سفری را تهدید نکند.

اگر در پی خرید بلیط هواپیما هستید، می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1223

به "فرود اضطراری روی آب؛ خطر یا نجات؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرود اضطراری روی آب؛ خطر یا نجات؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید