دلیل جا نرفتن دنده ماشین یا بد جا رفتن آن چیست؟

به گزارش مجله فان پی سی، احتمالا برای شما هم پیش آمده که گاهی اوقات در حین رانندگی با مشکل جا نرفتن دنده یا بد جا رفتن آن روبه رو شوید. حتی گاهی اوقات علی رغم کوشش بسیار از سوی شما، باز هم دنده جا نمی رود و مجدداً به حالت خلاص بر می شود. این ایراد یکی از مسائل خیلی آزار دهنده است که می تواند رانندگی را به یک کار عذاب آور تبدیل کند و حتی گاهی خطرات جدی را برای سرنشینان به همراه داشته باشد.

دلیل جا نرفتن دنده ماشین یا بد جا رفتن آن چیست؟

عملکرد مطلوب سیستم انتقال قدرت به موارد زیادی وابسته است که نقص در هر کدام از آن ها می تواند مشکل یا مسائل متعددی را به وجود بیاورد. با این حال، علت بد جا رفتن دنده یا جا نرفتن آن مشکل چندان حادی نیست و اگر شما خودرویتان را به سرویس های دوره ای ببرید، با این مشکل روبه رو نخواهید شد.

علت اصلی جا نرفتن دنده ماشین چیست؟

در ادامه این مطلب ما کوشش نموده ایم به مهم ترین مواردی که باعث بد جا رفتن دنده ماشین می شوند بپردازیم تا در صورتی که با آن روبرو شدید بدانید که منشأ این مسائل عمدتا از کجا می آیند.

مهم ترین علت جا نرفتن دنده ماشین عبارتند از:

1 - کم شدن واسکازین گیربکس

اگر در پی علت جا نرفتن دنده یا بد جا رفتن دنده روبه رو هستید، واسکازین جعبه دنده اولین چیزی است که باید چک کنید زیرا کمبود آن می تواند تأثیر مخربی روی سیستم انتقال داشته باشد و عملکرد آن را دچار مشکل کند. پس حواستان به واسکازین گیربکس باشد.

این امکان وجود دارد که به هر علتی سطح واسکازین گیربکس ماشین پایین باشد. این موضوع سیستم انتقال قدرت را با مشکل روبه رو می نماید. برای مثال ممکن است که جایی نشتی داشته باشد که باید به شکل فوری جلوی آن را بگیرید. بعلاوه، بهتر است که جعبه دنده را هم آنالیز کنید و سطح واسکازین موجود در آن را بسنجید.

2 - کیفیت بد واسکازین و غلظت کم آن

کیفیت بد واسکازین می تواند یکی از علت های جا نرفتن دنده ماشین باشد. واسکازین باید متناسب با استاندارد سفارش شده از طرف کمپانی باشد و از ریختن واسکازین های نامناسب و بی کیفیت جدا خودداری کنید.

اگر کیلومتر کارکرد خودروی شما بالاست پیشنهاد می کنیم که واسکازین را عوض کنید زیرا مطمئنا دیگر آن کیفیت مطلوب را ندارد. برای این کار کافیست نوار گیربکس را بیرون بکشید و آن را تمیز کنید. حتماً توجه داشته باشید که بوی روغن سوخته ندهد و رنگ آن قهوه ای نباشد.

3 - وجود مشکل در سیستم کلاچ

وجود مشکل در سیستم کلاچ یکی دیگر از شایع ترین علت های جا نرفتن دنده یا بد جا رفتن آن است. باید بگوییم ممکن است در کلاچ خودرو مسائل زیادی به وجود بیایند که شما شاهد تاثیرشان بر روی عملکرد جعبه دنده خواهید بود. برای مثال این امکان وجود دارد که سیم کلاچ ماشین سفت یا خشک شده باشد. همین موضوع باعث می گردد که سیستم انتقال قدرت با مشکل روبه رو گردد و دنده جا نرود (یا بد جا برود). هرچند ممکن است که کیفیت پایین سیم کلاچ باعث بروز این مشکل گردد.

یکی دیگر از مسائل، تمام شدن دیسک صفحه کلاچ است. در این حالت صفحه کلاچ به سختی درگیر می گردد و در نتیجه، دنده جا نمی رود. بعلاوه توجه داشته باشید که اگر مایع هیدرولیک که در سیلندر اصلی کلاچ جریان دارد با افزایش کارکرد خودرو دچار نشتی شده باشد، کلاچ و دنده شما نیز با مشکل روبرو می شوند.

در آخر اینکه اگر هنگام خاموش بودن خودرو، دنده به راحتی جا می رود و در زمان روشن بودن خودرو به سختی، باید بدانید که مشکل در کلاچ خودرو است.

جدیدترین آگهی های خودرو

4 - عملکرد نادرست دنده ها علت جا نرفتن دنده

یکی دیگر از علت های جا نرفتن دنده خودرو یا بد جا رفتن آن، وجود اختلال در عملکرد خود دنده هاست. در این مواقع، این احتمال وجود دارد که تنظیم چرخ دنده ها بر هم خورده باشد. آیا هنگام جابه جایی و تعویض دنده ها صدای عجیبی می شنوید؟ اگر پاسخ مثبت است باید بدانید که مشکل از قرار گرفتن اشتباه دنده ها به روی هم است.

توصیه ما به شمالاین است که حتماً در حین رانندگی و تعویض دنده ها به صدای جا رفتن آن ها به دقت گوش کنید. اگر صدای عجیب و متفاوتی شنیدید، فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید.

یک اتفاق دیگر که ممکن است هنگام تعویض دنده با آن روبه رو شوید، بازگشت دوباره دنده به حالت خلاص است. اگر پس از جا رفتن دنده خودرو، دنده مجدداً به حالت خلاص برگشت، این احتمال وجود دارد که علاف کشویی یا دنده خودرو دچار ساییدگی شده باشد. البته ممکن است که بلبرینگ ها و بوش های داخلی هم دچار خرابی و زدگی شده باشند.

از دیگر عوامل جا نرفتن دنده خودرو، خرابی اهرم دنده است که معمولاً با صدایی همراه است. مورد دیگر که باعث بد جا رفتن دنده ماشین می گردد عملکرد نادرست ماهک دنده است. ماهک دنده وظیفه جا به حایی کشویی دنده را بر عهده دارد.

مورد بعدی، اختلال در صفحه سلکتور است که وظیفه جابه جایی دنده ها را دارد. وجود مشکل در این بخش هم می تواند باعث بد جا رفتن دنده گردد. به همین علت، پیشنهاد می کنیم حتماً شکستگی یا روغنی بودن آن را آنالیز کنید.

در آخر باید بگوییم که عملکرد نادرست فلایون که وظیقه تعویض دنده را بر عهده دارد هم یکی دیگر از عوامل جا نرفتن دنده است. معمولاً زمانی که فلایون شکسته یا فرسوده باشد این اتفاق رخ می دهد.

بنابراین اگر از خودتان می پرسید چرا دنده جا نمیره باید بگوییم که ممکن است خود دنده ها دچار مشکل شده باشند.

5 - وجود نقص در سنسور الکتریکی

معمولاً در ماشین های مدل بالا، انتقال قدرت به وسیله سیستم های رایانه ای پیشرفته کنترل می گردد. حال اگر این سیستم دچار نقص گردد، ممکن است باعث اختلال در عملکرد گیربکس و سفت جا رفتن دنده گردد گردد.

برای رفع کردن این مشکل، کاری از دست شما ساخته نیست و باید به تعمیرگاه هایی که ابزار و وسایل تشخیص پیشرفته دارند مراجعه کنید.

6 - اشتباهات رانندگی و درست جا نزدن دنده

اگر به شکل مداوم رانندگی می کنید، حتماً برای شما هم پیش آمده که هنگام رانندگی فراموش نموده اید که کلاچ را به طور کامل بگیرید. در این شرایط دنده ماشین جا نمی رود و صدایی از آن می آید. این مورد به علت عدم استفاده درست و گرفتن کامل کلاچ اتفاق می افتد.

خرید لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو

در هر صورت امیدواریم که این مطلب توانسته باشد مهم ترین علت های جا نرفتن دنده یا بد جا رفتن آن را برایتان شرح داده باشد. معمولا سخت جا رفتن دنده در خودروهای پراید و پژو مرسوم است و بیشترین پرسش ها حول این دو خودرو پرسیده می گردد که امیدواریم این مطلب پاسخگویتان بوده باشد.

نظر شما درباره سفت جا رفتن دنده چیست؟ آیا موراد دیگری را می شناسید که بتواند به لیست بالا اضافه گردد؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما در میان بگذارید.

جدیدترین آگهی های خودرو
منبع: دیوار
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1247

به "دلیل جا نرفتن دنده ماشین یا بد جا رفتن آن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل جا نرفتن دنده ماشین یا بد جا رفتن آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید