عربستان اجازه سفر انفرادی بانوان را صادر کرد

به گزارش مجله فان پی سی، طبق قانون نو عربستان که از اواخر آگوست اجرایی می گردد، زنان این کشور می توانند شخصاً برای دریافت گذرنامه اقدام نمایند و برای سفر به خارج از عربستان نیازی به اجازه یا همراهی یک مرد ندارند.

عربستان اجازه سفر انفرادی بانوان را صادر کرد

عربستان سعودی، اصلاحیه قانونی را تصویب کرد که طبق آن، محدودیت های دیرینه برای مسافرت شهروندان زن از بین می رود. بعضی از سخت ترین محدودیت های زنان در دنیا به عربستان سعودی اختصاص دارد، هرچند بخشی از این محدودیت ها با تأیید یک اصلاحیه برداشته شد که به موجب آن، زنان عربستانی 21 ساله و بزرگ تر می توانند اقدام به اخذ گذرنامه و سفر بدون اجازه قیم مرد نمایند. طبق اعلام وزیر اطلاع رسانی عربستان، این تصمیم گیری بخشی از کوشش های این کشور برای ارتقای حقوق و توانمندسازی زنان و تساوی آن با مردان بوده است.

تا پیش از تصویب قانون تازه، زنان عربستانی برای دریافت گذرنامه به اجازه یک خویشاوند مرد نظیر پدر، همسر یا برادر احتیاج داشتند و اگر نمی توانستند اجازه یکی از آن ها را بگیرند، یک صفحه به گذرنامه قیم مرد آن ها اضافه می شد و این بدان معنا بود که به هیچ عنوان نمی توانند به صورت مستقل سفر نمایند.

اصلاحات اخیر عربستان در زمان ولیعهدی محمد بن سلمان اتفاق افتاده که از ارتقای برابری زنان در کشور صحبت نموده است. در سال 2018 نیز این کشور برای اولین بار با صدور گواهینامه، به زنان اجازه رانندگی داد. طبق سیستم قیومیت عربستان سعودی که با آداب ورسوم اجتماعی، قوانین و مقررات همپوشانی دارد، زنان این کشور همچنان برای ازدواج یا طلاق باید از قیم مرد خود اجازه بگیرند. حضور مختلط زنان و مردان در رویدادهای عمومی ممنوع است و از نظر قانونی زنان عربستانی هم رده اقلیت ها یا شهروندان درجه دو هستند. در سال های اخیر، تعداد زنانی که به خاطر همین محدودیت ها از عربستان فرار نموده اند، افزایش درخور توجهی داشته است.

منبع: کجارو / afar.com
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1185

به "عربستان اجازه سفر انفرادی بانوان را صادر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان اجازه سفر انفرادی بانوان را صادر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید