طفره بایدن از پاسخگویی به سوالات درباره افغانستان: تعطیلات آخر هفته است

به گزارش مجله فان پی سی، رئیس جمهور آمریکا سئوالات خبرنگاران درباره شرایط افغانستان را قطع کرد و گفت میخواهد برای تعطیلات 4 جولای برنامه ریزی کند.

طفره بایدن از پاسخگویی به سوالات درباره افغانستان: تعطیلات آخر هفته است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری شامگاه آدینه سوالات خبرنگاران درباره افغانستان را قطع کرد و گفت در حال برنامه ریزی برای جشن دریافت تعطیلات 4 جولای است.

پایگاه آکسیوس نوشته جو بایدن بعد از پاسخ دادن به سه سوال متوالی درباره خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت به سوال دیگری پاسخ نخواهد داد.

ساعاتی قبل تر رسانه ها گزارش داده اند که ارتش آمریکا از پایگاه هوایی بگرام که یکی از کانون های اصلی جنگ آمریکا برای مقابله با طالبان بود خارج شده است.

بایدن به خبرنگاران گفت که نظامیان آمریکا به طور کامل ظرف روزهای آینده افغانستان را ترک نخواهند کرد، اما او خواهان آن است که فرایند خروج تا ماه سپتامبر تکمیل گردد.

بایدن با وجود این مدعی شد دولت آمریکا، راهکارهایی اندیشیده تا در صورت احتیاج به نیروی هوایی برای دور نگاه داشتن کابل از دستان طالبان، به دولت افغانستان یاری کند. او با وجود این تأکید کرد: افغانستانی ها باید بتوانند این کار را خودشان با نیروی هوایی که خودشان دارند -و ما به آنها یاری می کنیم حفظش کنند- انجام بدهند.

رئیس جمهور آمریکا سپس گفت: به سئوال دیگری درباره افغانستان پاسخ نمی دهم. ببینید، چهارم جولای است... تعطیلات آخر هفته است و من می خواهم آن را جشن بگیرم. قرار است اتفاقات فوق العاده ای بیفتد.

دستگاه های اطلاعاتی آمریکا حدود 10 روز پیش هشدار دادند دولت افغانستان ممکن است تا 6 ماه بعد از تکمیل فرایند خروج نظامیان آمریکا از افغانستان سقوط کند.

حملات طالبان علیه نیروهای افغانستان طی دو ماه گذشته شدت گرفته است. این حملات به ویژه بعد از اعلام برنامه بایدن برای خروج از افغانستان تا یازده سپتامبر تشدید شده است.

در دو ماه گذشته، حدود 50 شهرستان یا به تصرف طالبان درآمده و یا شاهد درگیری بوده اند. بسیاری از این شهرستان ها بدون مقاومت نیروهای امنیتی، به دست طالبان افتاده اند.

در ادامه برآورد ها درباره خروج نظامیان آمریکا و دیگر کشورهای ناتو از افغانستان، یک مقام واشنگتن امروز آدینه از خروج همه نیروهای این کشور از پایگاه هوایی بگرام اطلاع داده بود.

جنیفر گریفین خبرنگار حوزه امنیت ملی در شبکه فاکس نیوز در پیغامی توییتری از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام افغانستان اطلاع داد.

این خبرنگار در پیغام خود نوشت: یک مقام ارشد ایالات متحده به من گفت، همه نیروهای ایالات متحده از پایگاه هوایی بگرام خارج شدند؛ پایگاهی که اصلی ترین پایگاه هوایی ارتش ایالات متحده بود و یک ساعت با کابل (مرکز افغانستان) فاصله دارد.

این خبر در شرایطی منتشر شده که روز سه شنبه هفته جاری، شبکه یک تلویزیون افغانستان به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش گردد، گزارش داده بود که پایگاه هوایی بگرام که عظیم ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان است، به نیروهای امنیتی افغانستان تحویل داده خواهد شد.

پایگاه هوایی بگرام در 20کیلومتری جنوب کابل واقع شده است و عظیمترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان بوده است.

این پایگاه بعلاوه پایگاه اصلی نیروهای خارجی، فرماندهی و عملیات هوایی طی دو دهه گذشته بوده است و روسای جمهور آمریکا در هنگام بازدید از افغانستان در این پایگاه اقامت داشته اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال 2001 در پاسخ به حملات 11 سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن موقع، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه 2020 آمریکا و طالبان و امضای توافقنامه صلح بین دو طرف، فرایند خروج نظامیان واشنگتن و متحدان این کشور از افغانستان آغاز شده است.

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام در شرایطی صورت گرفته که رویترز روز چهارشنبه گزارش داده بود که فرایند خروج نظامیان این کشور از افغانستان جلوتر از برنامه معین شده قرار گرفته است و واشنگتن فقط چند روز با تکمیل این فرایند فاصله دارد.

مقام های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نگردد به این خبرگزاری گفتند، خروج نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان البته شامل آن تعداد از خدمه ارتش این کشور که برای حفاظت از دیپلمات ها و سفارتخانه آمریکا در کابل و تأمین امنیت فرودگاه بین المللی این منطقه باقی می مانند، نمی گردد.

بر اساس این گزارش، منابع مذکور شرح دادند که تعداد نظامیان آمریکایی که قرار است در افغانستان باقی بمانند حدود 650 نفر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 875

به "طفره بایدن از پاسخگویی به سوالات درباره افغانستان: تعطیلات آخر هفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طفره بایدن از پاسخگویی به سوالات درباره افغانستان: تعطیلات آخر هفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید