رقابت داغ دو خودروی 500 میلیونی چینی

به گزارش مجله فان پی سی، جک جی 4 و راین ار 3 تنها خودرو های اتوماتیک چینی هستند که در رده قیمتی 500 میلیون تومان عرضه می شوند.

رقابت داغ دو خودروی 500 میلیونی چینی

به گزارش دیجیاتو، جک J4 به طور سنتی با خودرو هایی همانند جیلی GC6 یا بسترن B30 رقابت می نماید، اما توقف فراوری دو رقیب به این خودرو یاری کرد تا پس از مدت ها نفسی تازه کند. با این حال فراغت جک J4 چندان دوام نیافت، چرا که خودروسازان راین پس از چند سال غیبت با مدل راین R3 به بازار برگشت.

این خودرو نیز یک هاچ بک کراس مالی چینی است و خاطره خودرو هایی همانند لیفان X50 را برای مخاطبان ایرانی زنده می نماید. آن چه در ادامه خواهید خواند، آنالیز و مقایسه جک J4 و راین R3 به عنوان معدود خودرو های مالی چینی در حال فراوری بازار ایران است.

مقایسه طراحی

سخن گفتن درباره طراحی ظاهری خودرو های مالی در تمامی نقاط دنیا بی فایده است. این خودرو ها به گونه ای ساخته می شوند که هزینه ساخت آن ها در پایین ترین حد خود باشد. به همین علت است که طراحی آن ها معمولا ساده و بدون جزئیات است. با این حال خودرو های چینی با استاندارد های دنیای مافوق مالی محسوب می شوند!

مقایسه جک J4 و راین R3 از نظر طراحی بدنه

به طور کلی می توان گفت که جک J4 ظاهر خارجی بهتری نسبت به راین R3 دارد. این خودرو در یک سگمنت معین یعنی سدان شکل گرفته است و از این رو در مقایسه با راین R3 که هویت چندان معینی ندارد، زیباتر به نظر می رسد.

معین بودن بخش و پلتفرم به جک J4 یاری نموده است تا ظاهر هماهنگ تری را به مشتری ارائه دهد، در حالی که معین نیست راین R3 دقیقا میخواسته کراس اوور باشد یا هاچ بک یا مینی ون؟

سبک طراحی چراغ های جلو و عقب و خط های نمای جانبی در جک J4، ظاهری زیبا و بدون پیچیدگی را به نمایش می گذارند که برای یک خودرو مالی قابل قبول است. در سوی مقابل چراغ های جلو بزرگ راین R3 به مشتری القا می نمایند که با یک مینی ون روبرو است.

با این وجود طول کوتاه خودرو در نمای جانبی موجب شده است تا بیننده با یک معما روبرو شود. ظاهر راین R3 در نمای عقب نیز بسیار ساده است و همخوانی چندانی با قسمت جلو ندارد. البته این مشکل به دوره عمر این خودرو مربوط می شود، چرا که سابقه فراوری راین R3 با عنوان چانگان CX20 به بیش از یک دهه پیش باز می شود!

نقطه ضعف های مشترک تمامی خودرو های مالی را می توان در دو خودرو مشاهده کرد. برای مثال سپر جلو جک J4 بیش از حد ساده و مالی طراحی شده است و حتی چراغ های دی لایت نیز روی آن در نظر گرفته نشده اند، البته کرمان موتور از پاییز سال جاری دی لایت را به جک J4 افزوده است. در سوی مقابل راین R3 کمتر مالی به نظر می رسد، اما ظاهر قدیمی آن چندان برای مشتریان امروزی مجذوب کننده نیست.

مقایسه جک J4 و راین R3 در فضای داخلی

طراحی داخلی جک J4 را می توان نسخه چینی و مقرون به صرفه تر کابین هیوندای اکسنت نسل چهارم دانست. البته این کپی برداری یا الهام گیری چندان مشکل ساز نبوده است، چرا که حاصل کار زیبا و موزون از آب در آمده است و ادوات کنترلی در مکان مناسبی قرار گرفته اند.

فضای کابین این خودرو نیز برای چهار سرنشین بزرگسال راحت است و سواری راحتی را با این خودرو تجربه خواهید کرد. با این حال کمبود امکاناتی همانند سانروف و نمایشگر سیستم صوتی به زیبایی کابین جک J4 لطمه وارد نموده است.

کابین راین R3 نیز از نظر سبک طراحی، پیرو اصول به کار رفته در کراس اوور های هم دوره خودش بوده است. برای مثال می توانید شباهت های میان کابین راین R3 و بی وای دی S6 را مشاهده کنید که هر دو آن ها متعلق به یک دوره زمانی بوده اند.

به عبارت دیگر کابین راین R3 احساس نشستن در خودرویی بزرگتر را به شما القا می نماید. خوشبختانه خودروسازان راین هاچ بک کراس خود را به نمایشگر بزرگ سیستم صوتی تجهیز نموده است. علاوه برآن یک نمایشگر بزرگتر دیجیتالی نیز وظیفه نمایش تاریخ و دما را در قسمت بالاتر برعهده دارد.

در مقایسه جک J4 و راین R3 از نظر طراحی و مواد به کار رفته در کابین، نمی توان یک خودرو را به عنوان برنده قطعی خاطرنشان کرد. مشتریانی که واقع گرا هستند و به سبک طراحی سیال و هماهنگ علاقمند هستند، بایستی جک J4 را انتخاب نمایند. در سوی مقابل راین R3 برای مشتریانی مناسب است که آپشن پسند هستند و به جزئیات کابین اهمیت می دهند.

مقایسه معینات فنی

هنگام مقایسه جک J4 و راین R3 یا دیگر خودرو های چینی، نباید انتظار داشت که پیشرانه های قدرتمندی را مشاهده کنیم. حداکثر موتور های به کار رفته در این خودروها، پیشرانه های 1.5 لیتری تنفس طبیعی هستند. با این حال نماینده راین در این بخش حتی از تصورات ما هم ضعیف تر ظاهر شده است!

مقایسه جک J4 و راین R3 در معینات فنی، با فزونی ملموس جک J4 به خاتمه خواهد رسید چرا که این خودرو موتور قوی تری دارد. پیشرانه جک J4 حدود 200 سی سی حجیم تر از پیشرانه راین R3 است و راندمان بیشتری را ارائه می دهد. در زمینه گیربکس، اما نمی توان برنده را به طور قطعی معین کرد.

جک J4 برای انتقال قدرت از گیربکس اتوماتیک CVT بهره می برد که لذت رانندگی خاصی ندارد و معینه شاخص خودرو های مالی است. در سوی مقابل راین R3 به گیربکس چهار سرعته اتوماتیک مجهز شده است که جعبه دنده ای قدیمی و از مد افتاده محسوب می شود. با این حال عملکرد بهتر گیربکس جک J4 و وزن کمتر آن، سبب شده است تا مصرف سوخت نماینده کرمان موتور کمتر باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 4 دی 1401 بروزرسانی: 4 دی 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1351

به "رقابت داغ دو خودروی 500 میلیونی چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت داغ دو خودروی 500 میلیونی چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید