خروج آمریکا از رکود مالی؟

به گزارش مجله فان پی سی، اقتصاد آمریکا برخلاف دو فصل نخست سال2022، دو فصل انتهای را با رشد مالی مثبت به انتها رساند. رشد مالی سه ماهه چهارم با رقم 9/ 2درصد نسبت به رشد فصل سوم کمی افت داشته است. از نگاه اقتصاددانان، با وجود مثبت شدن رشد در دو فصل متوالی، در حال حاضر نمی توان از ورود آمریکا به فاز رونق صحبت کرد. عواملی، چون کاهش صادرات، افت مخارج مصرف کنندگان و کاهش سرمایه گذاری از عواملی خواهند بود که در سال2023 سرعت رشد مالی آمریکا را کاهش خواهند داد.

خروج آمریکا از رکود مالی؟

به گزارش دنیای اقتصاد، فراوری ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماه چهارم سال 2022، با رقمی معادل 9/ 2 درصد نشان از رشد کند اقتصاد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد. آمار ها حاکی از آن است که آمریکا برای دومین فصل، با ارقام مثبت خود را ظاهر کرد و سبب شد تا تحلیلگران با استناد به گزارش مذکور، پیش بینی های خود را بر پایه خروج این منطقه از رکود بنا نمایند. اما در مقابل گروه دیگری از آن ها بر این باورند که گزارش منتشر شده، این هشدار را به بازار ها می دهد که با توجه به رشد مالی آهسته تر نسبت به مدت زمان مذکور، فراوری ناخالص داخلی این منطقه در سه ماهه آینده نیز تحت تاثیر سرعت گیر های مالی قرار گرفته و بازار ها را برای مدت کوتاهی وارد رکود می نماید. از جمله موانع رشد در ماه های اخیر می توان به کاهش مخارج مصرف نماینده، کاهش صادرات و واردات، افت شدید سرمایه گذاری، کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن و.. اشاره نمود.

با توجه به عوامل مذکور در رشد کمتر اقتصاد در سه ماه پایانی سال 2022، نباید از رشد 1/ 2 درصدی فراوری ناخالص داخلی در مجموع سال گذشته غافل شد؛ زیرا این آمار ها حاکی از افزایش هزینه مصرف نماینده، صادرات و سرمایه گذاری در بخش های مختلف بازار است. در مورد افزایش هزینه ها و تورم و بعلاوه نوسانات نرخ بهره، سیاستگذاران کمیته فدرال رزرو نقش مهمی را در این راستا ایفا کردند. این نهاد که سیاست های پولی انقباضی را به مدت 7 ماه برای کاهش هزینه ها و جلوگیری از شتاب بیشتر تورم، تمدید کردند، در نشست بعدی خود در اواخر ماه ژانویه نیز میخواهد تا برای عدم بازگشت تورم به جایگاه سابق خود، نرخ بهره را بار دیگر به مقدار 25/ 0 واحد درصد افزایش دهد.

جزئیات عملکرد فراوری ناخالص داخلی

افزایش هزینه ها و کاهش مخارج مصرف نماینده، افت سرمایه گذاری در بخش های مختلف، کاهش صادرات و... اثرات خود را این بار در فراوری ناخالص داخلی منعکس کرد و سبب شد تا داده های رشد در سه ماهه آخر سال 2022، با سرعت کمتری نسبت به دوره قبلی به مسیر خود ادامه دهد. در این میان باید گفت که فراوری ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم 1/ 2 درصد افزایش یافته است، اما در مقابل رشد 9/ 5 درصدی فراوری ناخالص داخلی در مدت زمان مشابه، کاهش یافته است.

طبق این گزارش، مخارج مصرف نماینده از 3/ 2 درصد در سه ماهه سوم به 1/ 2 درصد کاهش یافت و مطابق با پیش بینی ها که با نرخ 5/ 2 درصد، پیش نرفت. فروش محصولات داخلی نیز که در دوره قبلی رشد 5/ 4 درصدی را تجربه نموده بود در این دوره با رقمی معادل 4/ 1 درصد روبه رو شد. سرمایه گذاری ثابت نیز از 3550 میلیارد دلار به 3489 میلیارد دلار کاهش یافت. این درحالی بود که قیمت های فراوری ناخالص داخلی از 20054 میلیارد دلار در دوره قبل به 20198 میلیارد دلار افزایش یافت. هزینه های دولت نیز از 3441 میلیارد دلار در فصل سوم 2022 به 3410 میلیارد دلار در فصل چهارم صعود کرد. با توجه به عوامل مذکور باید به این موضوع نیز اشاره نمود که فراوری ناخالص داخلی در ایالات متحده برای دومین ماه متوالی در سال 2022 با ارقام مثبت ظاهر شد و شواهد حاکی از خروج این منطقه از رکود دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 11 بهمن 1401 بروزرسانی: 11 بهمن 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1373

به "خروج آمریکا از رکود مالی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج آمریکا از رکود مالی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید