خبرنگاران بازسازی سازه های آبی پَسکُل و آب انبار دهن شیر لار

به گزارش مجله فان پی سی، لارستان- خبرنگاران- معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با توجه به اهمیت سازه های آبی این شهرستان، 2 سازه آبی پَسکُل و آب انبار دهن شیر برای انجام بازسازی های اضطراری و استحفاظی در دستور کار قرار گرفته است و این امر در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

خبرنگاران بازسازی سازه های آبی پَسکُل و آب انبار دهن شیر لار

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، در گزراش روز شنبه خود به نقل از عبدالرضا نصیری گفت: آب انبار دهن شیر از بناهای قدیمی و زیبای لار است که در سمت شرقی ورودی بازار قیصریه این شهر و در مجاورت منطقه پیر پنهان ساخته شده است.

به گفته وی، در شهرستان لارستان چهار دهن شیر عظیم وجود داشته که در حال حاضر، دهن شیر بازار و دهن شیر حاج غلامرضا معتمد، پابرجا هستند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، با اشاره به اینکه قدمت آب انبار دهن شیر لار به دوران صفویه بازمی گردد اضافه کرد: وجه تسمیه آن به دهن شیر این است که این آب انبار دارای لوله ای سنگی به شکل سرشیر بوده که از دهان آن آب خارج می شده است.

دهن شیر به جایی اطلاق می گردد که در زمان های گذشته در کنار برخی از برکه های عظیم به صورت زیر زمینی با پله های زیاد به ته برکه نزدیک می شده و به طور معمول آب قسمت پایین برکه خنک تر بود و مردم در تابستان از این آب استفاده می کردند

نصیری بیان نمود: سازه های آبی پسکل، متعلق به قرون متاخر اسلامی است اما در مستندات شفاهی مردم، قدمت این اثر به قرون میانه اسلامی بازمی گردد.

پَسکُل به معنی پشت سر است و این سازه آبی از دیرباز تا به امروز قابل استفاده مردم بوده است و برای تامین آب آشامیدنی و آب منازل در لارستان از آنها استفاده می شد.

وی ادامه داد: بازسازی این طرح ها که در فاز نخست آن حدود 800 میلین ریال اعتبار برای آنها هزینه خواهد شد شامل، اجرای اندود کاه گل روی گنبد، اجرای اندود کاه گل بدنه، تعمیرات سفیدکاری بدنه داخلی بنا و تعمیرات بدنه سنگی بنا با استفاده از سنگ لاشه و ملات گچ است.

آب انبار دهن شیر که از بناهای قدیمی و زیبا در شرق ورودی بازار تاریخی قیصریه لار است، در نوزدهم امردادماه سال 1384 خورشیدی به شماره 12702 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

لارستان به مرکزیت لار در فاصله 378 کیلومتری جنوب شیراز قرارد دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 279

به "خبرنگاران بازسازی سازه های آبی پَسکُل و آب انبار دهن شیر لار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازسازی سازه های آبی پَسکُل و آب انبار دهن شیر لار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید