بازسازی ویلا: بایدها و نبایدهای بازسازی و بهسازی بافت تاریخی و فرسوده

به گزارش مجله فان پی سی، ایسنا/ این خبر پیرامون بایدها و نبایدهای بازسازی و بهسازی بافت تاریخی و فرسوده برای شما نگارش شد.

بازسازی ویلا: بایدها و نبایدهای بازسازی و بهسازی بافت تاریخی و فرسوده

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بازسازی، احیا، حفظ و نگهداری بناهای میراثی خصوصا بناهای ثبت شده میراثی همواره یکی دغدغه های مهم مسئولان و علاقمندان به این بخش بوده است؛ موضوعی که همچنان در فراز و نشیب های نبود و کمبود اعتبار و دیگر بهانه های وارد و ناوارد، بالا و پائین می گردد.

از گذشته تا به امروز، بناهای میراثی و تاریخی بیشترین لطمه را از ناحیه حفظ و نگهداری متحمل شده است. اگر به سالهای نه چندان دور بازگردیم، آسیب وارد شده به بنای ارگ کریم خانی یا پس از آن مشکلاتی که برای بازار وکیل و حمام وکیل و حتی مسجد وکیل حادث شد و .... ریشه در یک زمین دارد و آن هم زمین نبود اعتبار مناسب و ردیف اعتباری تعیین و پایدار از یک سو و البته ناتوانی بعضی مدیران و مسئولان در تحقق اعتبارات مصوب است؛ زمینی که حالا بعد از سالهای سال آنقدر سفت شده که نفوذ در آن حتی برای مسئولان دلسوز و کارآمد و با پشتکار هم سخت شده است.

این مشکل در حالیست که شهرهایی نظیر شیراز و استانهایی نظیر فارس که بواسطه تعدد آثار و ابنیه تاریخی در گستره ادوار مختلف، بواسطه جذب توریست در بخشهای مختلف مذهبی، تاریخی و طبیعی قادر به اداره بخش مهمی از مسائل خود خواهد بود، اگر درآمدهای حاصله مستقیما به جیب استان واریز شده و مدیریت آن در اختیار دستگاه های تصمیم ساز و مدیریتی استانی بود.

در کنار بناها و آثار تاریخی ارزشمند، توجه به بافت های تاریخی نیز در سالهای اخیر به عنوان یک اولویت در زمینه توسعه توریستی مد نظر مسئولان نهاده شد. این مهم در شهری نظیر شیراز مطرح هست که بواسطه وجود حرم های مطهر امامزادگان و مساجد و بقاع و ... دارای جاذبه مذهبی ویژه در حوزه توریستی و زیارتی است.

شیراز، حرم سوم اهل بیت (ع) طی سالهای اخیر شاهد کوشش هایی از سوی مسئولان و دستگاه های مسئول برای بهسازی و مناسب سازی بخشی از بافت تاریخی خصوصا محدوده اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، سیدعلاءالدین حسین (ع) و دیگر حرم های مطهر بوده ایم، اقداماتی که با اهداف مختلف خصوصا مناسب سازی بافت پیرامونی حرم ها و جبران ضعف در جذب توریستان مذهبی و زائران داخلی و خارجی از سوی دستگاه های مختلف به ویژه شهرداری شیراز اجرا شده و همچنان تداوم دارد.

اقدامات اجرایی شده از نگاه بعضی صاحب نظران مناسب و از دید بعضی دیگر نه چندان مناسب ارزیابی شده است؛ عده ای اعتقاد دارند که اقدامات خوب بوده و می تواند در همین جهت ادامه یابد و شمار بیشتری معتقد هستند که ذات اجرای طرح هایی برای بهسازی و مناسب سازی و زیباسازی بافت بسیار شایسته است اما آنچه در بخش هایی از این اقدامات نظیر رنگ آمیزی دیوارها و اجرای طرح هایی مشابه در سراسر بخش های بافت اجرا می گردد، فاقد دیدگاه و زیرساخت کارشناسی است و باید بیشتر در خصوص آن تامل کرد.

صبور هاشمیان، دانش آموخته و فعال توریستی که از اهالی کوچه قوام است، گفت: کوچه تاریخی قوام واقع در خیابان لطفعلی خان زند، یکی از مهمترین گذرهای تاریخی شیراز بشمار می رود که در دوره ای تاریخی، محل سکونت خاندان قوام از خاندان های دیوان سالار دوره قاجار بوده که صندلی و نفوذ زیادی در حکومت داشته و حدود دویست سال کلانتر و حاکم فارس بودند.

این دانش آموخته رشته توریستی ادامه داد: کوچه قوام بدلیل موقعیت خوب تاریخی همواره مورد توجه توریستان است اما از سوی میراث تا به امروز برای بازسازی آن اقدامی نشده است.

هاشمیان پیرامون بایدها و نبایدهای بازسازی و بهسازی بافت تاریخی و فرسوده گفت: اهالی کوچه قوام برای حفظ این گذر کوشش زیادی نموده و گاهی بصورت اتوماتیک به رنگ آمیزی معابر این محله می پردازند، اما اگرچه رنگ آمیزی چهره خوبی را به این محله خواهد داد اما با بارش باران این رنگ ها وجه کوچه را از بین برده و حتی باعث بد چهره شدن دیوارها می شوند.

رضا زارع، یکی دیگر از اهالی محله قوام در رابطه با این گذر تاریخی گفت: بیشتر خانه های تاریخی قوام خالی از سکنه و درحال تخریب است و مالکین آنها تصوری از بازسازی و احیای این خانه ها نداشته و قصد فروش ملک خود را دارند که همین باعث می گردد افراد غیر بومی یا اتباع به این محله سکونت نمایند.

وی ادامه داد: بومیان محله قوام به مرور زمان آموخته اند که با دوچرخه و موتورسیکلت از کوچه های تاریخی عبور و آنها را از آسیب حفظ نمایند، اما بازدید نمایندگان از بافت این مهم را رعایت ننموده و باعث تخریب های پیاپی کناره های دیوارها می شوند که نیازمند فرهنگ سازی یا ایجاد یک زیر ساخت اصولی برای برطرف این مشکل هستیم.

زارع افزود: رنگ آمیزی دیواره ها بدلیل کم توجهی به انتخاب رنگ و طرح، بعضا تناسبی با محیط نداشته و در مواردی با کوچکترین بارندگی یا تابش نور خورشید بد فرم می گردد؛ به نظر می رسد که طراحی در موضوع بازسازی و بهسازی هر بخش از بافت باید با توجه به اصالت آن بخش انجام گردد.

یک کارشناس بازسازی و شهرسازی گفت: رنگ آمیزی به جای بازسازی امری نادرست و غیر اصولی است، زیرا رنگ آمیزی باید بر پایه الگوهای تاریخی باشد و نیازمند نگاه مهندسی است و این امر نه تنها یاری نماینده نیست بلکه باعث آسیب به اصالت و چهره بافت نیز می گردد.

خشایار شیبانی اعلام کرد: رنگ آمیزی برای بافت های فرسوده مانعی ندارد اما در بافت ارزشمند تاریخی، این یک اقدام مهندسی و مناسبی نیست.

وی افزود: شیراز دارای 460 هکتار بافت تاریخی نیازمند بازسازی و 9 شهر تاریخی است که بازسازی آنها زمان بر و نیازمند اعتبارات سنگینی است که میراث به تنهایی قادر به مقبولیت آن نیست، زیرا تعدد بافت های مهم زیاد و بودجه میراث در برابر این حجم از میراث اندک است.

شیبانی ادامه داد: بازسازی بافت ها نیازمند همکاری اقتصادی و فکری دیگر ارگان ها نیز می باشد که شهرداری با اختصاص بودجه در این زمینه می تواند نقش مهمی را ایفا نماید.

وی با بیان اینکه مردم نیز باید در این امر سهیم بوده و به تسریع بازسازی و احیای بافت یاری نمایند، گفت: دوران بارندگی می تواند برای بعضی از بناهای مهم که در فصول مختلف سست شده اند، مخرب باشد. برای جلوگیری از این امر میراث باید بازسازی جهتهای خروج آب را در دستورکار خود قرار دهد.

شیبانی گفت: متاسفانه دوران بارندگی همواره برای اهالی بافت نشین شیراز نگران نماینده بود، زیرا جاری شدن آب بر روی سقف های گلی باعث تخریب آنها شده و بازسازی مکرر آنها را می طلبد؛ این موضوع باید قبل از شروع فصل بارندگی مدنظر قرار گیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 12 آذر 1400 بروزرسانی: 12 آذر 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1053

به "بازسازی ویلا: بایدها و نبایدهای بازسازی و بهسازی بافت تاریخی و فرسوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ویلا: بایدها و نبایدهای بازسازی و بهسازی بافت تاریخی و فرسوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید