کلاهخود 2000 ساله در موزه ملی به نمایش گذاشته می شود

به گزارش مجله فان پی سی، کلاه خود دو هزار ساله از جمله آثار کمتر دیده شده تاریخی و به جای مانده از امپراتوری های ایران باستان است که در موزه ملی به نمایش گذاشته می شود.

کلاهخود 2000 ساله در موزه ملی به نمایش گذاشته می شود

روابط عمومی موزه ملی ایران بیان نمود در نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در موزه ملی ایران افتتاح شد، کلاه خودی دوهزار ساله را که در شمال خلیج فارس کشف شده، نیز در معرض نمایش قرار داده است.

شهرام حیدرآبادیان، مسئول بخش تاریخی موزه ملی ایران می گوید:

در ایران باستان استفاده از جنگ افزار و زره به ویژه از دوران اشکانیان (248 پیش از میلاد-224 میلادی) بسیار مرسوم بود و ساخت و کاربرد وسیعی در قلمروی امپراتوری های ایران باستان داشتند.

به دلیل محدود بودن این قبیل یافته های باستان شناسی، تنها نمونه های اندکی از آن ها در اختیار موزه های معتبر جهان است. وی افزود:

در بهمن سال 1381 در بررسی های باستان شناسی گروهی از غواصان به سرپرستی حسین توفیقیان از پژوهشکده باستان شناسی در آب های منطقه بندر ریگ از توابع شهرستان گناوه مجموعه ای از سفال و جنگ افزارهای متعلق به دوره اشکانی کشف شد که بخشی از این مجموعه مهم در حال حاضر در اختیار موزه ملی ایران قرار گرفته است. در بین این آثار ارزشمند که قطعاتی از زره و آرنج یا زانوبند جنگاوران اشکانی نیز شامل آن می شود، یک نمونه کلاهخود فولادی بسیار چشمگیر است.

این اثر از جنبه هنر و فن فلزکاری اشکانیان اطلاعات خوبی در اختیار قرار می دهد که ماهرانه با کمک فن ریخته گری و چکش کاری فرم گرفته و سپس با استفاده از تکنیک چکش کاری قطعات تزئینی از قبل طراحی شده نقره را به صورت نواری شکل بر لبه و به شکل ستاره بر سطح آن نصب کرده اند. 9 عدد از این ستاره های نقره امروزه به جای مانده که البته احتمالا تعداد آن ها در گذشته بیشتر بوده است.

علاقه مندان می توانند تا 27 خرداد از نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران از این اثر ارزشمند و ده ها اثر باستانی دیگر بازدید کنند. حیدرآبادیان بیان نمود:

این نمایشگاه در گالری موزه دوران اسلامی برقرار بوده و همه روزه از ساعت 9 تا 7 به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1137

به "کلاهخود 2000 ساله در موزه ملی به نمایش گذاشته می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلاهخود 2000 ساله در موزه ملی به نمایش گذاشته می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید