چگونگی فرآیندهای سازمانی و انواع آن

به گزارش مجله فان پی سی، سازماندهی فرآیندی است که طی آن تقسیم کار میان افراد و گروه های کاری و هماهنگی میان آنان به منظور کسب اهداف صورت می گیرد.

در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چگونگی فرآیندهای سازمانی و انواع آن

به بیان دیگر سازماندهی فرآیندی است 3 مرحله ای مرکب از :

1. طراحی کارها و فعالیت ها

2. دسته بندی فعالیت ها به پست های سازمانی

3. برقراری رابطه میان پست ها به منظور کسب هدف مشترک

ساخت سازمانی یا طراحی سازمان حاصل فرآیند سازماندهی است و عبارت از سیستم روابطی است که به طور غیررسمی شکل گرفته و به طور رسمی تصویب شده است و حاکم بر فعالیت های افرادی است که برای کسب اهداف مشترک به هم وابسته اند .

ساخت سازمانی ، به کارگیری منابع و فعالیت های افراد را باید گونه ای با هم ترکیب و هماهنگ کند که از منابع استفاده بیشتری به عمل آید (این بهره گیری بیشتر از منابع ، افزون تر از جمع منابع ، سینرژی گفته می شود

نکته مهم این است که با توجه به تفاوت انواع سازمان ها ، تعداد و نوع مسائلی که مدیران با آن مواجهند ، متفاوت خواهد بود ،سازمان های کوچک حول تقسیم کار ، مشخص مسئولیت ها و حیطه نظارت متمرکز می شوند ، مشکل سازمان های میانه بیشتر از ساختار وظیفه ای ، تأمین نیروی انسانی و هماهنگی است و سازمان های بزرگ بیشتر درگیر مسائل عدم تمرکزند . مطلب اساسی دیگر در سازماندهی سازمان ها و از جمله اتحادیه ها این است که نمودار یک سازمان نباید وضع شرکت را خشک و جامد نشان دهد بلکه باید آینده را نیز پیش بینی نماید عوامل مختلفی از قبیل توسعه تعاونی ، پیشرفت های فنی ، تغییر شرایط خرید و فروش ، پرسنل و .. می توانند این تکامل را توجیه نمایند . سازمان شرکت باید با تکامل پیش بینی شده پیشرفت کرده و خود را با تغییرات حاصله منطبق نماید . در سازمان امکانات تغییر و تبدیل و ترفیع کادر پرسنلی جهت تربیت کادر پرسنلی و بعلاوه استخدام کارکنان جوان قدم های مؤثری به سمت کمال بردار د. نمونه هائی از روش های مختلف سازماندهی در ادامه می آید.

سازماندهی در اتحادیه ها

یک اتحادیه مصرف واجد تمام خصوصیات یک سازمان فعال می باشد . در یک محیط مالی و اجتماعی مشخص بوجود می آید، رشد پیدا می نماید و تکامل می یابد، اگر وظائف اساسی خود را (از قبیل تهیه وسائل مورد احتیاج اعضاء، فروش محصولات و ارائه دیگر خدمات مورد احتیاج اعضاء) انجام ندهد باقی نخواهد ماند ،این وظایف بین همکاران مختلف تقسیم می شود و سازماندهی فرآیندی است که این امر را محقق می گرداند .

منبع: الی گشت
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1177

به "چگونگی فرآیندهای سازمانی و انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی فرآیندهای سازمانی و انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید