پینه های دست و پایتان را باز کنید!!

به گزارش مجله فان پی سی، برجستگی های حساس و بدون درد که گاه با خشکی و پوسته ریزی همراه هستند. اینها همان پینه هایی هستند که قدیم ها مادربزرگ ها و پدربزرگ هایمان هم به علت استفاده طولانی مدت از یک وسیله از آن شکایت داشتند.

پینه های دست و پایتان را باز کنید!!

پینه های دست و پایتان را باز کنید!!

اگر شغلتان به گونه ای است که به طور مدام و مستمر با یک وسیله کار می کنید یا مجبورید که یک شی را بلند کنید، حتما متوجه توده های سفت و برجسته در همان منطقه تماس با وسیله شده اید؛ برجستگی های حساس و بدون درد که گاه با خشکی و پوسته ریزی همراه هستند. اینها همان پینه هایی هستند که قدیم ها مادربزرگ ها و پدربزرگ هایمان هم به علت استفاده طولانی مدت از یک وسیله از آن شکایت داشتند.

پینه، ضخیم شدگی و ایجاد قسمتی سفت و سخت روی پوست است و زمانی ایجاد می گردد که لایه های خارجی پوست به طور مداوم تحت فشار و ساییدگی با یک وسیله قرار می گیرد. این لایه به این علت به وجود می آید که پوست بتواند از خود محافظت کند. این برجستگی معمولا بدون درد است و می تواند در هر نقطه ای از بدن به وجود بیاید به خصوص دست ها، پاها یا زانوها. این حالت می تواندن باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند و نازیبا گردد.

پینه چیست؟

پینه ها بیشتر در کف دست و پا ایجاد می شوند اما در هر جایی از بدن که به مدت طولانی تحت فشار و اصطکاک باشد هم دیده می شوند. پینه در قسمت هایی از کف پا که چربی زیر جلدی آن بیشتر است هم ایجاد می گردد اما ممکن است در جاهای دیگر پا که استخوان های برجسته دارند به خصوص روی مفاصل، انگشتان بزرگ و کج شده پا و سطح پشتی استخوان های چکشی انگشتان هم دیده شوند. فشار و ساییدگی ناشی از اعمال تکراری باعث ایجاد پینه و رشد آن می گردد. در واقع پینه وسیله دفاعی برای حفاظت نسوج نرم و حساس زیر پوست است. فشار باعث می گردد سلول های نانحیه تحت فشار با سرعت بیشتری تکثیر و رشد کند و این امر باعث به وجود آمدن رشد خارج از مقدار بافت به صورت برجستگی می گردد. اگر انگشتان یک نوازنده حرفه ای گیتار یا کف دست یک ورزشکار ژیمناستیک پینه نمی بست، حتما آسیب می دیدند و احتمالا دچار خونریزی می شدند.

یکی دیگر از دلایل ایجاد پینه، پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا نامناسب و سفت است. تماس مداوم پاها و انگشتان با این کفش می تواند محلی مناسب برای تشکیل پینه باشد. شرایط بد نشستن مثل عادت داشتن به نشستن به حالت چهارزانو هم می تواند باعث ایجاد پینه گردد.

نپوشیدن جوراب یکی دیگر از دلایل تشکیل پینه است. استفاده از کفش و صندل بدون جوراب باعث ساییدگی انگشتان پاها و ایجاد پینه می گردد. داشتن مشاغلی که در آنها دست ها یا زانوها تحت فشار مداوم هستند مثل نجاری، باغبانی، نویسندگی، نوازندگی گیتار و کاشی کاری هم می تواند علت دیگر این موضوع باشد. پینه در کارگران، ورزشکاران و کسانی که به قسمتی از دست و پایشان همه فشار می آید، دیده می گردد. افراد دیابتی مبتلا به اختلال حص عصبی هم مستعد این اختلال هستند که اغلب همراه با زخم است.

درمانش چیست؟

اگر در سلامت کامل هستید، می توانید پینه را تنها به منظور رفع ظاهر ناخوشایند آن درمان کنید اما اگر مبتلا به دیابت یا بیماری خاص دیگری هستید که باعث گردش خون ضعیف در شما می گردد، بیشتر در معرض خطر عوارض پینه هستید. بنابراین باید فورا در پی درمان آن باشید. پزشک منطقه پینه بسته شده را معاینه می نماید و درمورد عواملی که باعث ایجاد پینه شده از شما سوالاتی می پرسد شاید لامز باشد که او درخواست عکسبرداری با اشعه ایکس اشته باشد تا مطمئن گردد که ناهنجاری استخوانی باعث ایجاد پینه نشده باشد.

درمان اصلی پینه، ازبین بردن اصطکاک و فشاری است که وجود درد. پوشیدن کفش مناسب و استفاده از پدهای محافظ هم می تواند به درمان یاری کند اما اگر این پینه همچنان پابرجا و دردناک شد ضروری است درمان های دارویی را آغاز کنید. ممکن است پزشک توصیه کند که پس از گرم و مرطوب شدن با آب گرم آن را از پوست جدا کنید اما باید مراقب باشید تا عفونت ایجاد نگردد. برای بهبود، نواحی ناصاف و خشن را به ملایمت با برس نرم بسایید و تمیز کنید. این کار باعث ازبین رفتن سلول های مرده و پینه پا می گردد. حتی ممکن است پزشک توصیه کند که پس از حمام، کرم نرم نماینده یا پماد سالیسیلیک به ناحیه موردنظر بمالید. هرگز از ناخن گیر، قیچی و چاقو برای برداشتن پینه استفاده نکنید چراکه این کار باعث بریدگی و زخم در ناحیه می گردد. پوشاندن نواحی کرمدار و چرب با پوشش پلاستیک یا گذاشتن کفی یاری بیشتری می نماید. گاهی پزشکان از محلول های کراتولیتیک ها که پوشش کراتینی را از بین می برد، استفاده می نمایند.

درصورت ایجاد عفونت درمان های آنتی بیوتیکی هم ممکن است برای شما تجویز گردد اما اگر برجستگی های غیرطبیعی استخوان باعث ایجاد پینه شده باشد ممکن است پزشک این استخوان را با عمل جراحی اصلاح کند تا از عود مجدد پینه جلوگیری گردد. اگر مبتلا به دیابت یا سایر بیماری هایی هستید که باعث گردش خون ضعیف می گردد به هیچ اسم نباید در درمان سهل انگاری کنید.

درمان های خانگی اش چیست؟

*دست ها یا پاها یا قسمتی که دچار پینه شده است را در آب گرم و صابونی خیس کنید. این کار باعث می گردد که پینه راحت تر برداشته گردد

*بعد از مرطوب کردن این ناحیه آن را با سنگ پا یا لیف بشویید. این کار باعث برداشتن شدن لایه خارجی پوست پینه بسته شده می گردد. پس از حمام پوست تان را مرطوب نگه دارید و از مرطوب نماینده ها روی پوست بهره ببرید.

*از جوراب یا کفش های راحت بهره ببرید. سعی کنید از کفش هایی بهره ببرید که دارای پد مناسب باشند. اگر پینه در میان انگشتان یا شست پاهایتان است، تا زمانی که پینه رفع گردد از این پد در کفش تان بهره ببرید.

*اگر پینه بین انگشتان دست یا پاهایتان ایجاد شده، سعی کنید از یک بانداژ یا پد بین انگشتان تان بهره ببرید تا تماس و ساییدگی آنها با یکدیگر کمتر گردد.

*کفش کمی تنگ پینه ایجاد نمی نماید اما آن را بدتر می نماید. هرچه پا بزرگ تر می گردد کفش بزرگ تر بپوشید.

*سعی کنید هنگام کار با وسایل از دستکش یا پوشش مناسب در قسمتی که با این وسایل ارتباط مستمر دارد بهره ببرید. حتی می توانید در قسمتی از وسیله کار خود که با پوست شما در ارتباط است، از یک پد بهره ببرید.

منبع:برترینها

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : omid-a98

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 984

به "پینه های دست و پایتان را باز کنید!!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پینه های دست و پایتان را باز کنید!!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید