نیسان بهتر است یا تویوتا؟
به گزارش مجله فان پی سی، خبرنگاران - ترجمه از محمد کاملان: صنعت خودرسازی ژاپن قدمت زیادی دارد و برندهای ژاپنی با تکیه بر تجربه و دانش خود توانسته اند مرزهای جهانی را پشت سر بگذارند و در مقابل برند های خودروساز اروپایی و آمریکا قد علم نمایند.
کیفیت بالای خودروهای ژاپنی در کنار طراحی زیبا و دلربایی که دارند باعث شده تا این خودروها در میان رانندگان ایرانی نیز محبوبیت زیادی داشته باشند و محال ممکن است روزی به خیابان بروید و خودروریی با برند نیسان یا تویوتا را مشاهده نکنید. چه بسا که خود شما نیز مالک یکی از خودروهای این دوبرند باشید.
در اولین نگاه به محصولات نیسان و تویوتا می توان متوجه شد که این دو برند رقابت تنگاتنگی با هم دارد و به همین علت نیز هر دو برند در زمینه فراوری شاسی بلند های کامپکت، سدان های میانه و شاسی بلند های بزرگ فعالیت دارند.
با این حساب به احتمال زیاد این پرسش برای شما هم پیش آمده است که نیسان بهتر خودرو فراوری می نماید یا اینکه خودروهای تویوتا بهتر هستند؟
این سؤال که فکر بسیاری از هواداران خودرو را درگیر نموده است برای ما هم پیش آمد و به همین منظور بر آن شدیم تا در ادامه با هم مقایسه ای کلی میان خودروهای نیسان و تویوتا داشته باشیم.
عملکرد و کارآیی
برنده: مساوی
رانندگان حرفه ای که سال های سال است سوار بر خودرو هستند هر خودرویی را به راحتی انتخاب نمی نمایند و ابتدا باید از عملکرد و کارآیی محصولی که قصد خرید آن را دارند مطمئن شوند. در این زمینه برند تویوتا و نیسان سربلند از آزمایش های مخصوص تشخیص عملکرد و کارآیی خودرو بیرون آمده اند.
جالب است بدانید هر دو برند امتیاز 7.7 از 10 را از آزمایش های کیفیت کسب نموده اند و بسته به نوع خودرویی که از این برند ها انتخاب می کنید شاهد نتایج متفاوتی هستیم که به لحاظ فنی اختلاف بسیار کمی با هم دارند.
در این زمینه می توان به نتایج تویوتا کمری مدل 2018 اشاره نمود. این خودرو که در ایران نیز هواداران زیادی دارد در گروه خودروهای میانه به لحاظ ابعاد امتیاز 9.2 را کسب نموده و نیسان آلتیما مدل 2018 امتیاز 7.6 را از آن خود نموده است.
از طرف دیگر نیسان تایتان نیز به عنوان یک پیکاپ قدرتمند امتیاز 8.5 را بدست آورده در حالی که تویوتا توندرا 8.5 امتیاز کسب نموده است. در این بین تویوتا یاریس و CH-R کمترین امتیازها را در میان خودروهای تویوتا با با 6.4 امتیاز دارند و ضعیف ترین خودروی نیسان را می توان مدل ورسا نام برد که این خودرو نیز 6.4 امتیاز بدست آورده است.
به این ترتیب می توان گفت میانگین امتیازهای کارآیی و عملکرد در میان خودروهای دو برند نیسان و تویوتا را اگر با هم مقایسه کنیم به نتیجه برابری می رسیم که این امر از دقت هر دو خودروساز ژاپنی به عمل کرد خودرو حکایت دارد.
طراحی داخلی
برنده: مساوی
هر دو برند طراحان زبده ای را در خدمت دارند و این طراحان برای محیط داخل خودرو چیزی کم نگذاشته اند. امتیازها نیز این امر با تأیید می نماید و میانگین امتیاز طراحی داخلی در خودروهای نیسان و تویوتا عدد 7.7 را نشان می دهد که برابری بی چون و چرای تجهیزات داخل این خودروها را ثابت می نماید.
سدان های آوالون و کمری هر دو امتیاز 8.5 را از آن خود نموده اند و تویوتا CH-R عنوان ضعیف ترین طراحی داخلی را با امتیاز 5.8 کسب نموده است.
ثبات و دوام خودرو
برنده: تویوتا
تا این قسمت از مقایسه میان خودروهای تویوتا و نیسان همه چیز برابر بوده است اما اوضاع در سایر مقایسه ها فرق می نماید و آمار و ارقام نشان می دهند تویوتا خودروهایی با ثبات و دوام بیشتری می سازد.
میانگین امتیاز ثبات و دوام برای خودروهای سال 2018 تویوتا 4.5 از 5.0 امتیاز است، در حالیکه شرایط برای خودروهای نیسان تفاوت دارد و این خودروها میانگین 2.9 از 5 را از آن خود نموده اند. جالب است بدانید هیچکدام از مدل های شاسی بلند و پیکاپ های نیسان توانسته اند به لحاظ ثبات و دوام امتیازی بیشتر از 3.5 از 5 کسب نمایند.
قیمت
برنده: تویوتا
قیمت نقش مهمی در انتخاب و خرید هر کالایی دارد و تویوتا نیز که به خوبی از این نکته باخبر است قیمت گذاری مناسب تری را نسبت به نیسان برای خودروهای خود اعمال نموده است. در این زمینه می توان به خودروهای تویوتا یاریس، کورولا و مدل های کم مصرفی مانند پریوس و پریوس C اشاره نمود.
از طرف دیگر خودروهای ورسا و سنترا را می توان محصولاتی دانست که نیسان در رده خودروهای خوش قیمت تویوتا عرضه نموده است اما این خودروها به لحاظ قیمتی اختلاف بیشتری دارند. نیسان GT-R به عنوان گران قیمت ترین خودروی این برند به شمار میرود و تویوتا لند کروز گران ترین خودروی تویوتا است که باز هم قیمت کمتری نسبت به نیسان GT-R دارد.
با این حساب می توان گفت تویوتا سبد کالای کاملی از خودروهای مختلف را با قیمت مناسب تری نسبت به نیسان پیش روی مشتریان قرار داده است.
امنیت سرنشین
برنده: نیسان
خودروهای ساخت دست نیسان توانسته اند در آزمایش های امنیت یک سر و گردن بالاتر از محصولات تویوتا قرار بگیرند. میانگین امتیاز امنیت خودروهای نیستان 9.1 از 10 است در حالی که خودروهای تویوتا تنها 8.7 در آزمایش های امنیتی بدست آورده اند.
ناگفته نماند خودروهای کمری مدل 2018 و کمری هیبرید از برند تویوتا امن ترین خودروهای این برند با امتیاز 10 از 10 هستند. از طرف دیگر نیسان ماکسیما نیز امتیاز 10 از 10 برای امنیت دارد و نیسان آلتیما مدل 2018 امتیاز 9.8 را از آن خود نموده است.
با این حساب می توان گفت اگر نگاهی به تجهیزات پیشرفته برای امنیت بیشتر خودرو در مدل های نو نیسان و تویوتا داشته باشید متوجه خواهید شد که این دو برند تأکید ویژه ای برای حفظ امنیت هر چه بیشتر سرنشین دارند اما در مجموع نیسان عملکرد بهتری داشته است.
شاسی بلند های کوچک
برنده: نیسان
رقابت تنگاتنگی را در میان شاسی بلند های کامپکت یا کوچک شاهد هستیم و نیسان و تویوتا نیز مدل های خوبی در این زمینه دارند اما باز هم این نیسان است که در این زمینه از تویوتا پیشی گرفته است.
در این زمینه می توان به خودروی های نو Kicks و Rogue Sport نیسان اشاره نمود. این خودروها ارتفاع بسیار خوبی دارند و راننده را مسلط به جاده می نمایند. از طرف دیگر محصولات کم مصرفی هستند و فضای زیادی را برای قرار دادن بار در اختیار راننده می گذارند. از طرف دیگر تویوتا خودروی شاسی بلند CHR را به مصاف خودروهای نیسان فرستاده است که این خودرو حرف چندانی برای گفتن ندارد.
آمار و ارقام از فروش بالای نیسان Rogue و تویوتا راو 4 حکایت دارد، جالب است بدانید نیسان Rogue امتیاز 8.1 از 10 را از مراجع معتبر آنالیز خودرو کسب نموده در حالی که تویوتا راو 4 به امتیاز 7.8 قناعت نموده است.
نیسان Rogue به امکانات پیشرفته زیادی برای امنیت سرنشین مجهز است و تویوتا راو 4 نیز تجربه رانندگی دلنشینی دارد و ثابت نموده که خودروی بادوامی است.
شاسی بلند های میانه
برنده: تویوتا
اگر به شاسی بلند های تویوتا علاقه داشته باشید بدون شک هایلندر را می شناسید، این خودرو یکی از رجحانن شاسی بلند های میانه بازار است و از هر لحاظ که بخواهید این خودرو را آنالیز کنید با ویژگی های مثبتی روبرو خواهید شد.
از طرف دیگر در این زمینه نیسان خودروی فوررانر را معرفی نموده است که نسخه ای قوی تر به نظر می رسد و گزینه بهتری برای جاده های بیرون شهر و مسیرهای آف رود است. نیسان خودروی مورانو را نیز در این گروه دارد که امتیازهای امنیتی خوبی را از آن خود نموده و کابین بسیار شیک و لاکچری دارد.
نیسان پس فایندر نیز به پیشرانه قدرتمند V6 مجهز است اما هیچکدام از این خودروها امتیازهای بیشتری نسبت به شسی بلند های تویوتا ندارند و این تویوتا است که از این مقایسه پیروز بیرون می آید.
شاسی بلند های بزرگ
برنده تویوتا
شاسی بلند های تویوتا فضای خوبی را در داخل خودرو در اختیار مشتری قرار می دهند که در این زمینه می توان به تویوتا سکوئیا اشاره نمود. این خودرو به نوترین دستاوردهای فناوری برای حفظ امنیت بیشتر مسافرین مجهز است.
در بین شاسی بلند های بزرگ نیسان می توان به آرمادا اشاره نمود که از پیشرانه قدرتمند V8 بهره گرفته است. این خودرو توان زیادی دارد اما به لحاظ طراحی از کابینی قدیمی و ناکارآمد بهره می گیرد و در نتیجه انصافاً باید گفت تویوتا سکوئیا از نیسان آرمادا سرتر است.
خودروهای کوچک
برنده: تویوتا
وقتی صحبت از خودروهای کوچک تویوتا به میان می آید اولین نام هایی که به فکر مان خطور می نماید یاریس و کورولا است. تویوتا یاریس امتیاز 7.4 از 10 را دارد و تویوتا کورولا امتیاز بهتر 8.3 از 10 را از آن خود نموده است.
ناگفته نماند که هیچکدام از این خودروها کامل و عالی نیستند و گفته می گردد تویوتا یاریس هندلینگ خوبی ندارد و قدرت موتور این خودرو به خوبی به چرخ ها منتقل نمی گردد اما باز هم این خودروهای تویوتا نسبت به نیسان ورسا با امتیاز 6.7 و سنترا با امتیاز 7.6 رجحان دارند.
خودروهای میانه
برنده: تویوتا
تویوتا به تازگی دستی به سر خودروی کمری خود کشیده است و این خودروی چهار در تجربه دلنشینی از رانندگی را عرضه می نماید. بهینه سازی هایی که در نسخه نو کمری اعمال شده است باعث شده تا این خودرو مجموع امتیاز 9.0 از 10 را کسب کند که چنین امتیازی در نوع خود بسیار جالب توجه است.
نیسان برای رقابت با کمری خودروی آلتیما را راهی بازار نموده است که این خودرو مجموع امتیازی معادل با 8.0 دارد. تجربه رانندگی با آلتیما قابل مقایسه با کمری نیست و به لحاظ طراحی داخلی نیز کمری یک سر و گردن بالاتر از آلتیما قرار می گیرد.
خودروهای بزرگ
برنده تویوتا
تویوتا آوالون گزینه بسیار خوبی برای راننده هایی است که دنبال یک سدان بزرگ و شیک می گردند. تویوتا کابین این خودرو را بسیار شیک و لاکچری طراحی نموده و رانندگی این خودرو نیز چیزی کم ندارد.
رقیب تویوتا آوالون، نیسان ماکسیما است که انصافاً هم خودروی خوب و قابل توجهی است اما فضای داخل تویوتا آولون نسبت به ماکسیما بیشتر است و صندوق عقب آوالون نیز جای بیشتری را برای بار نسبت به ماکسیما در اختیار راننده قرار می دهد.
البته در بازارهای جهانی ماکسیما نسبت به آوالون با قیمت پایین تری معامله می گردد اما امکانات تویوتا آوالون به مقدار ای است که ماکسیما را به راحتی پشت سر می گذارد.
خودروهای هیبریدی
برنده: تویوتا
تویوتا سابقه درخشانی در عرضه خودروهای هیبریدی دارد و خودروی تویوتا پریوس به عنوان اولین محصول هیبریدی به شمار میرود، در نتیجه کاملاً منطقی است که تویوتا برنده رقابت خودروهای هیبریدی باشد.
از عرضه اولین نسخه تویوتا پریوس سال ها می گذرد و مدل های نو این خودرو مانند پریوس پرایم به امکانات بسیار نوی مجهز است و مسافت بسیار طولانی را با پیشرانه الکتریکی طی می نماید.
در این بین نیسان نیز با خودروهای هیبریدی غریبه نیست اما این برند ژاپنی تنها خودروهای تمام الکتریکی عرضه می نماید که در این زمینه می توان به نیسان لیف اشاره نمود. با این حساب نمی توان مقایسه درستی میان خودرو هبیریدی تویوتا و الکتریکی نیسان انجام داد اما تجربه و سابقه تویوتا در عرصه محصولات هیبریدی باعث شده تا این برند دست بالاتری در این زمینه داشته باشد.
خودروهای مینی ون
برنده: تویوتا
اگر خودروهای اخیر ساخت نیسان و تویوتا را آنالیز نموده باشید حتماً متوجه شده اید که در سبد خودروهای نیسان خبری از مینی ون نیست، از طرف دیگر تویوتا مینی ون سیه نا را پیش روی مشتری قرار داده است که به عنوان یک ون، خودرویی بزرگ و جادار به شمار میرود. این خودرو پیشرانه ای قدرتمند با 296 اسب بخار نیرو دارد و تنها مینی ون حاضر در بازار است که نیروی موتور به چهار چرخ انتقال پیدا می نماید.
تویوتا برای مینی ون سیه نا امکانات پیشرفته زیادی را در نظر گرفته است تا سرنشینان این خودرو در امنیت کامل به سر ببرند و این برند ژاپنی برنده مسلم گروه خودروهای مینی ون در مقایسه محصولات نیسان و تویوتا باشد.
خودروهای اسپرت
برنده: تویوتا
مدتی است که خبری از تویوتا سوپرا نمی شنویم و تویوتا توجه خود را به تویوتا 86 کوپه اختصاص داده است. این خودرو هندلینگ بسیار تیز و چابکی دارد و در میان خودروهای اسپرت در بازارهای جهانی به عنوان محصول خوش قیمتی شناخته می گردد.
ناگفته نماند که تویوتا 86 نقطه ضعف هایی نیز دارد که در این زمینه می توان به فضای کم برای سرنشینان عقب و بعلاوه قسمت کوچک صندوق عقب این خودرو اشاره نمود.
از طرف دیگر نیسان خودروی اسپرت 370Z را عرضه نموده است که حدود 10 سال پیش شاهد معرفی اولین مدل این خودرو بودیم. در طول این 10 سال نیسان تغییرات مختلفی را در این خودروی اسپرت لحاظ نموده که در این زمینه می توان به بهینه تر شدن پیشرانه اشاره نمود اما به رغم تمامی این بهینه سازی ها باز هم نیسان 370Z نسبت به تویوتا کوپه 86 خودروی قدیمی تری به نظر می رسد. با این حساب در زمینه خودروهای اسپرت تویوتا از نیسان سرتر نشان میدهد اما اگر واقعیت را بخواهید در میان برند های خودروساز ژاپنی این مزدا است که رجحانن خودروهای اسپرت را روانه بازار نموده است.
تنوع محصول
برنده: تویوتا
تویوتا دقیقاً 26 مدل خودرو را در سبد کالای خود دارد در حالی که نیسان تنها 16 مدل را به مشتری عرضه می نماید، به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی می توان تشخیص داد که تویوتا توجه بیشتری به بازار دارد و بدون شک بازخورد بهتری نیز نسبت به نیسان دریافت می نماید.
جمع بندی
با نگاهی به این لیست متوجه خواهید شد تویوتا از 10 موردی که به مقایسه با نیسان پرداختیم در 9 مورد برنده شده است و می توان تویوتا را روی کاغذ نسبت به نیسان برتر دانست اما این مقایسه ها در واقعیت تفاوت هایی دارد و سلیقه راننده ها با یکدیگر فرق دارد.
با این حساب پیشنهاد می کنیم اگر شما هم به عنوان راننده ای که هوادار خودروسازان ژاپنی است و تجربه های خوبی از تعامل با یکی از محصولات نیسان یا تویوتا دارد، تجربه های مفید خود را در قسمت نظرات در مورد این دو برند معتبر ژاپنی با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
پ
منبع: برترین ها