منطقه گردشگری ماهان، بهشتی در دل کرمان

به گزارش مجله فان پی سی، ماهان شهری خوش آب و هوا در جنوب شرقی ایران است، ماهان جاذبه های گردشگری و تاریخی زیادی دارد. از جمله جاذبه های تاریخی ماهان می توان به باغ شاهزاده، آرامگاه شاه نعمت الله ولی خانه شتر گلو و بناهای دیگر اشاره کرد.

منطقه گردشگری ماهان، بهشتی در دل کرمان

شهر ماهان، در جنوب شرقی استان کرمان، واقع شده است. این شهر بدون شک یکی از زیباترین شهرهای نه تنها کرمان، بلکه از زیباترین شهرهای ایران است. ماهان علاوه بر طبیعت زیبا، آب و هوای بسیار خوبی هم دارد. این شهر به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه های جوپار و پلوار از خوش آب و هواترین منطقه ها کرمان است.

شعری با عنوان در روزی زمین نیست چو کرمان جایی... در واقع درروی زمین نیست چو ماهان جایی... بوده و در طول زمان تغییر کرده است. از محسنات ماهان هرچه بگوییم، باز هم حرف برای زدن وجود دارد، ولی از تمام این تعاریف که بگذریم، ماهان منطقه ای است پر از باغ های دیدنی و بناهای تاریخی. از جمله باغ ها و بناهای مهم ماهان می توانیم به باغ شاهزاده، حمام باغ شاهزاده، مقبره شاه نعمت الله ولی خانه یا عمارت شتر گلو، هفت باغ و مجموعه توریستی آسیاب بادی کرمان اشاره کنیم.

باغ شاهزاده

این باغ در دوره قاجاریه به دستور عبدالحمید میرزا فرمان فرما، ساخته شده و سال ها مرکز حکومتی کرمان بوده است. مساحتی حدود 5 هکتار دارد و ترکیب زیبایی از معماری ایرانی و باغبانی است. باغ شاهزاده در قسمت بالایی نهرهایی که از کوه چابار سرچشمه می گیرند، قرار گرفته است. حوض ها و آب نماهای زیبای آن در کنار درختان میوه از جمله جاذبه های این باغ است. این باغ که به ثبت ملی رسیده است، سردری بسیار زیبا، عمارت شاه نشین و حمامی تاریخی دارد.

حمام باغ شاهزاده، حمامی تاریخی در باغ شاهزاده است که از بخش های مختلفی تشکیل شده است.

مقبره شاه نعمت الله ولی

آرامگاه شاه نعمت الله ولی که به آستانه مشهور است، در واقع یکی از کامل ترین و زیباترین مجموعه های معماری است که در ماهان قرار گرفته است. شاه نعمت الله ولی از مشهورترین عرفای ایران در دوران تیموری است که علاوه بر مصنفات متعدد عرفانی شعر هم می سرود و تخلص شعری وی سید بود.

این بنا که امروزه 32000 مترمربع مساحت دارد، در آغاز به شکل یک تک بنا با گنبدی بلند بالای فضایی چهارگوش درون باغ بزرگی بوده که در دوره های بعدی بناهای دیگری در کنار آن ساخته شده است. عمارت تاریخی مرقد شاه نعمت الله ولی صحن ها و رواق های پیرامون آن نزدیک به شش هزار مترمربع گستردگی دارد. این عمارت آمیخته ای هنر معماری شش سده اخیر است.

آرامگاه در آغاز یک تک بنا در میان باغی پهناور بود و در نمای بیرونی از تزیینات نماسازی و کاشی کاری استفاده شده است. امروز هم بخشی از این نماسازی با کاشی کاری معرق و زیبا با نقش اسلیمی و رنگ های لاجوردی، فیروزه ای، سفید و طلایی در سر در غربی مقبره دیده می شود. دو گلدسته بلند، رواق شاه عباسی و دارالحفاظ، سردر محمدشاهی، صحن وکیلی، صحن اتابکی و صحن میرداماد از دیگر بخش های آرامگاه شاه نعمت الله ولی هستند.

عمارت شتر گلو

شترگلو عمارتی است متعلق خاندان رضوی نعمت اللهی است که در عصر قاجار ساخته شده است. این عمارت در ماهان، داخل شهر قرار گرفته است در تاریخ 18 مهر 1356 با شماره ثبت 1565 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شتر گلو به نوعی سازه آبی سنتی گفته می شود که کار انتقال آب را از مکانی به مکان دیگر انجام می دهد، به نوعی که اگر در جهت آب موانعی مانند جاده، رودخانه و… قرار گرفته باشد، به گونه ای که سطح مانع از جهت آب پایین تر باشد، می توان با احداث شترگلو به راحتی آب را منتقل کرد.

عملکرد شتر گلوها به عنوان سازه های آبی سنتی، به نوعی شبیه به عملکرد سیفون های معکوس به عنوان سازه های آبی امروزی است. درگذشته برای اینکه امنیت باغ ها و خانه هایی که در جهت آب قنات ها و چشمه ها قرار داشتند تأمین شود، ورودی و خروجی آب را به گونه ای طراحی می کردند که هیچ موجود زنده ای نتواند وارد شود. به همین دلیل در زیر دیوار خانه، کانالی به شکل زاویه منفرجه می ساختند تا آب از یک سمت با ارتفاع مناسبی پایین رفته و از سمت دیگر بنا به قاعده ظروف مرتبط بالا بیاید و ازآنجاکه شکل این کانال ها به گردن و گلوی شتر شباهت دارد، به چنین سازه ای شترگلو می گفتند. از ویژگی های ساختمان شترگلو این است که داخل این بنا یک فواره بزرگ قرار گرفته است که وقتی آب داخل آن جریان داشته باشد، صدای کاروان شتر به گوش می رسد. در مرکز ساختمان شترگلو ماهان حوض خانه ای زیبا که با سقف بلند و گنبدی شکل و مقرنس کاری شده، قرار گرفته است.

هفت باغ

بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی محوری گردشگری است که از شهر کرمان تا ماهان امتداد دارد. در دو طرف این بزرگراه مکان های مختلف گردشگری و تفریحی قرار گرفته است و ویلاهای بسیاری هم در این مکان ساخته شده است.

آسیاب بادی

مجموعه توریستی، رستورانی آسیاب بادی کرمان بزرگ ترین سازه آسیاب بادی در خاورمیانه است که کاربری تشریفاتی دارد. ساختمان این رستوران، کافی شاپ یکی از منحصربه فردترین سازه های طراحی و اجراشده در ایران است که سازه بیرونی اش با ارتفاع 26 متر و قطر 12 متر به سبک آسیاب بادی های هلندی ساخته شده و در داخل شامل 2 طبقه سالن پذیرایی و یک طبقه آشپزخانه و تأسیسات است.

اگر روزی برای بازدید از دیدنی های کرمان به این شهر سفر کردید، بازدید از شهر زیبای ماهان را حتما در برنامه های خود قرار دهید.

منبع: کجارو / agencytravel.ir / irankerman.blogfa.com / fa.wikipedia.org
انتشار: 22 بهمن 1400 بروزرسانی: 22 بهمن 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1126

به "منطقه گردشگری ماهان، بهشتی در دل کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه گردشگری ماهان، بهشتی در دل کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید