مطالعه نمدهای 250 ساله بقعه شیخ صفی اردبیل آغاز شد

به گزارش مجله فان پی سی، به گزارش خبرنگاران، خبرنگاران در گزارش تحت عنوان داغ هنر 1000ساله در سینه آخرین بازمانده: نمد با من فراموش می شود در قالب پرونده های ویژه مهر با موضوع معرفی و بررسی شرایط فعلی هنرهای از یاد رفته ایران، چندی پیش به تشریح شرایط هنر رو به فراموشی نمدمالی و آخرین هنرمند بازمانده این هنر در اردبیل پرداخته شد.

مطالعه نمدهای 250 ساله بقعه شیخ صفی اردبیل آغاز شد

در پی بازتاب این گزارش، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل مطالعه نمدهای قدیمی بقعه ثبت جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی را با همکاری یکی از فعالان نمد کشور آغاز کرده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی استان در خصوص این مطالعات به خبرنگاران گفت: نمدهای قدیمی پیش از این در حرم خانه به عنوان کفپوش این قسمت از بنای تاریخی بقعه شیخ صفی الدین بود.

علیرضا دباغ عبداللی با یادآوری برهه زمانی مدیریت خود در این موزه، افزود: به دلیل زیبایی منحصر به فرد و نقوش ریز، این نمادها را ثبت کرده و به جنت سرا انتقال دادیم.

وی با اذعان به اینکه نمد بافته نمی شود و تنها ترکیب پشم با روش های خاص است، متذکر شد: چنین نقوش ریز و هندسی در نوع خود بی نظیر است و کمتر می توان مشابه آن را دید.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی استان شرح داد: به چند دلیل نمد اردبیل حائز ویژگی های ممتاز است، از جمله اینکه این نمدها به صورت استثنا دو رو هستند، نقوش ریز به مانند طرح قالی دارند و مواد خاصی در آن به کار رفته است.

دباغ عبداللهی ادامه داد: نمونه های تاریخی نمد در کشور بسیار اندک است و اینکه نمدی با این ویژگی ها در خود اردبیل تولید شده نیازمند مطالعات دقیق و کارشناسی است.

وی افزود: بر اساس مطالعات خود بنده قدمت این نمدها متجاوز از 250 سال است و با این وجود یک کارشناس نمد تاکید دارد که حتی تا 400 سال نیز می توان برای نمدها قدمت قائل شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی استان تاکید دارد که این مطالعات می تواند شیوه و تکنولوژی تولید نمد را احیا کرده و زمینه آموزش و جلوگیری از فراموشی این صنعت را موجب شود.

دباغ عبداللهی افزود: در این پژوهش ها احیای شیوه تولید، نوع پشم و رنگ های به کار رفته و زیباشناسی و نقش شناسی طرح مطالعه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 17

به "مطالعه نمدهای 250 ساله بقعه شیخ صفی اردبیل آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه نمدهای 250 ساله بقعه شیخ صفی اردبیل آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید