دیدنی های بهبهان ، مهد نرگس ایرانی

به گزارش مجله فان پی سی، دیدنی های بهبهان در حصار تاریخ

با بازدید از دیدنی های بهبهان به یک زیباترین فصل طبیعت در خوزستان سفر می کنید

بهبهان یکی از شهرهای استان خوزستان است که در جنوب شرقی آن و درست در دامنه رشته کوه زاگرس میانی قرار گرفته است. این شهر مانند بسیاری از شهرهای جنوبی کشور به علت داشتن منابع گاز و نفت در لایه های زیرین خود معروف است. اصلا یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث شد تا بهبهان به یکی از شهرهای مهم باستانی تبدیل گردد نفت خیز بودن این شهر بود. این شد که شهرنشینی در این منطقه با تاریخ گره خورد و بهبهان امروزی را شکل داد.

دیدنی های بهبهان ، مهد نرگس ایرانی

روایت های تاریخی از بهبهان

اشیای یافت شده از گنجینه ارجان

اگر علاقه مند به تاریخ باشید حتما نام شهر ارجان به گوشتان خورده است. شهری باستانی که نمی توان زمان دقیقی را برای پیدایش آن معین کرد. اما اشیای به دست آمده از این منطقه روایتگر زمانی بیش از هزار سال هستند. ارجان به دلیل قرار گرفتن در یکی از شاهراه های تجاری در زمان هخامنشیان، در شمار شهرهای محبوب و مهم آن دوران قرار داشته است. این عامل به سرعت باعث شکل گیری تمدن و فرهنگ شهرنشینی در این منطقه شد. علاوه بر آن به دلیل اینکه از بخش های جنوبی تر آب و هوای بهتری داشت یکی از تفرجگاه های دوست داشتنی پادشاهان ایلامی هم بود.

حلقه طلایی قدرت بازمانده از شهر تاریخی ارجان

گنجینه ارجان در سال 1361 به طور اتفاقی و در هنگام خاک برداری برای ساخت سد کشف شد. این گنجینه تابوتی متعلق به حدود 800 سال پیش بود. در کنار آن لوازم فلزی ، خنجر و ظروف استوانه ای قرار داشت. این تابوت را به فرزند پادشاه ایلامی نسبت داده اند.

بهبهان، آلبومی از تاریخ و طبیعت خوزستان

اگر تاریخ بهبهان را به خوبی دیده اید و از فرهنگ زمانه هزاران سال پیش اطلاع پیدا کردید به دامن طبیعت بزنید. بهبهان به دلیل قرار گرفتن در دامنه زاگرس پهنه زیبایی از طبعیت را به شما نشان خواهد داد. بازدید از همه تماشای های بهبهان سفر خاطره انگیز و کاملی از گردشگری در ایران را برایتان خواهد ساخت.

نرگس زار بهبهان ، سرزمین عطر نرگس ایرانی

نرگس زار ، از رویایی ترین تماشای های بهبهان

لحظه ای چشمانتان را ببندید و دشتی را تصور کنید که از تراکم گل های نرگس به سفیدی می زند و شما را مسخ عطر نرگس می نماید. این تصویر می تواند در واقعیت برای شما محقق شود. بهبهان را اولین و وسیع ترین دشت نرگس ایران می دانند. قدمت دشت های این نرگس را به پیش از میلاد مسیح نسبت داده اند. در آن موقع وسعت منطقه به حدود 700 هکتار می رسید. امروزه نیز اگرچه این سرزمین به پهناوری روزهای تاریخی خود نیست، اما نمی توان از تماشا آن گذشت.

اگر می خواهید زیباترین و معطرترین دشت را در تمام عمر خود ببینید، بهتر است از اواخر فصل پاییز تا آخر فصل زمستان کوله بار سفر ببندید و نرگس زار بهبهان را در اولویت تماشای های بهبهان قرار دهید. در این نرگس زار 4 نوع گل نرگس دیده شده و این منطقه در جشنواره گل هلند برترین رتبه را کسب نموده است.

تنگ تکاب ، گذرگاه کوهستانی تاریخی

تنگ تکاب ، نماد بهبهان

معابر کوهستانی در دوران گذشته اهمیت چندانی نداشت. زیرا گذر از آن ها بسیار سخت بود و به همین خاطر مسافران ناچار راهی طولانی تر اما ساده تر را پیش می گرفتند. اما تنگ تکاب راهی بود که جایگزین دیگری برای آن وجود نداشت. در حقیقت راستا عبور مسافران از بین النهرین به استان فارس بود و اتفاقا اهمیت تجاری بسیاری هم داشت. تنگ تکاب فضایی میان دو کوه و گذرگاهی برای رودخانه مارون است.

کتیبه تنگ تکاب در ابتدای این راه ارتباطی قرار گرفته و نقش تاریخی منطقه را پر رنگ نموده است. روی این کتیبه چنین نوشته است: اللّه، بسم اللّه الرحمن، اللهم صل على محمد و على ولى عهده، الصراط، المستقیم الامین، یا ارحمن الراحمین

دریاچه سد چاه ماری ، تفرجگاه بهبهان

سد چاه ماری ، زیباترین دریاچه بهبهان

اگر در میان تماشای های بهبهان در پی مکانی با منظره پاییزی هستید حتما به این دریاچه سر بزنید. دریاچه چاه ماری در روستایی با همین نام در نزدیکی بهبهان قرار گرفته و با حدود 20 دقیقه رانندگی از مرکز شهر بهبهان به منطقه زیبایی پوشیده از درخت و دریاچه ای زیبا در مرکز آن برمی خورید. از آب این دریاچه برای مصارف کشاورزی اطراف استفاده می شود.

غار خفاش بهبهان ، خانه سیاهپوشان کوهستان

غار خفاش ، جاذبه ای راز آلود در بهبهان

این غار در تنگ تکاب قرار گرفته و در نزدیکی آن سنگ نوشته ای یافت شده که به زمان پیش از قاجار برمی شود. این غار محل زندکی خفاش های منطقه است و به همین خاطر این نام را برای آن برگزیده اند. البته این جاذبه از تماشای های بهبهان است که داستان ها و افسانه های محلی بسیاری از آن روایت می شود.

حمام و پل تاریخی بکان ، یادگار ساسانیان

این پل تاریخی را ساسانیان بر رودخانه مارون بنا کردند تا عبور از رودخانه به سادگی امکان پذیر باشد. در نزدیکی پل بکان حمام تاریخی نیز وجود داشته که در سال های اخیر بخش زیادی از آن بر اثر آسیب های طبیعی تخریب شده است. با وجود این هنوز می توانید از این بنای سنگی تماشا کنید.

پلاژ سد مارون ، سرگرمی در دامنه زاگرس

سرگرمی در پلاژ مارون را نباید فراموش کنید

پلاژ مارون در 20 کیلومتری شهر بهبهان و درست در کنار دریاچه سد مارون قرار گرفته است. در این شهرک سرگرمیی می توانید از سرگرمی در ساحل دریاچه لذت ببرید. تجربه لمس آفتاب خوزستان در کنار سد می تواند تجربه ای لذت بخش خصوصا در هوای مطبوع فصل پاییز باشد.این مجموعه دارای زمین های ورزشی استاندارد، سرگرمیات آبی مهیج و ویلا و رستوران هایی با مکیفیت مناسب است. پلاژ سد مارون در سال های اخیر توانسته است در لیست برترین تماشای های بهبهان قرار بگیرد.

قلعه مدرسه ، بنای آجری با پلان کاروانسرا

بنای آجری قلعه مدرسه در روستای خیرآباد بهبهان قرار گرفته دارد و تاریخ آن به بیش از 3 قرن پیش بازمی شود. پلان این مدرسه به شکل کاروانسرا است و بخش های مختلفی مانند مسجد ، حمام ، آشپزخانه و حجره ای برای معلمان در آن ایجاد شده است. قلعه مدرسه که به احتمال زیاد در زمان صفوی ساخته شده است در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در حال حاضر کاربری معینی ندارد.

آوردنی های سفر در بازدید از تماشای های بهبهان

گیوه ، سوغات ارزشمند شهر بهبهان

سوغات همواره هیجان انگیزترین بخش سفر است. حتی اگر اهل خریدهای بی وقفه در سفرهایتان نیستید خرید سوغات های شهر بهبهان را از دست ندهید.

عبابافی یکی از پیشه های مهم مردم شهر بهبهان است. بنابراین می توانید برترین عباها را با متنوع ترین طرح و رنگ از بازار بهبهان تهیه کنید. گیوه های بهبهانی هم می تواند تکمیل کننده عبای شما باشد.

سفال از دوست داشتنی ترین هدیه های بهبهان است

همگی شهرهای استان خوزستان به ساخت سفال های زیبا معروف هستند. سفال یکی از برترین سوغات هایی است که می توانید در سفر به بهبهان برای عزیزان خود تهیه کنید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1280

به "دیدنی های بهبهان ، مهد نرگس ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های بهبهان ، مهد نرگس ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید