امکانات قطار برای معلولین چیست؟

به گزارش مجله فان پی سی، امکانات قطار برای معلولین در ایران در حال حاضر در شرایط نسبتا خوبی قرار گرفته است. توان خواستار عزیز امروزه می توانند به راحتی بلیط قطار را متناسب با شرایط خود خریداری نموده و از خدمات ویژه این وسیله نقلیه بهره مند شوند. نام دیگر سفرهای معلولین و و توان خواستار، ((مسافرت معلول)) یا ((سفر قابل دسترسی)) است.

امکانات قطار برای معلولین چیست؟

این روزها سفرهای توان خواستار روز به روز در حال افزایش است و علاوه بر وسایل نقلیه، اقامتگاه های بسیاری نیز هستند که خدمات ویژه را جهت رفاه حال این عزیزان ارائه می کنند. البته به طور کلی زیرساخت های مربوط به سفر برای توان خواستار در حال حاضر در ایران بسیار نوپا است و همچنان جای پیشرفت دارد، اما به هر حال می توان به آینده آن خوشبین بود. در این مقاله شما را در زمینه مسافرت معلولین با قطار و امکانات این وسیله نقلیه برای توان خواستار عزیز آشنا خواهیم کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

خرید بلیط قطار + شرکت در قرعه کشی ماهانه خبرنگاران

امکانات قطار برای معلولین

تا چندی پیش معولین و توان خواستار اگر قصد سفر با قطار را داشتند، هیچ گزینه ای برای اعلام شرایط خاص خود به مسئولین قطار و سازمان مسافربری در اختیار نداشتند. از سال 1399، امکان بهره مندی از خدمات ویژه راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای افراد دارای معلولیت؛ با تعریف و فعال سازی گزینه مرتبط در سامانه فروش بلیط قطارهای مسافربری فراهم شده است. مسافرانی که با شرایط خاص و به همراه ویلچر سفر می کنند می توانند هنگام خرید بلیط قطار، بلیط متناسب با شرایط خود را به راحتی خریداری کنند. با این کار می توانند از امکانات ویژه راه آهن به افراد دارای معلولیت بهره مند شوند و بعلاوه مسئولان کوپه و قطار مورد نظرشان را از شرایط ویژه خود آگاه کنند.

در حال حاضر بیش از 50 ایستگاه اصلی از خطوط ریلی ایران به امکانات ویژه برای معلولین مجهز شده است. از جمله این خدمات می توان به ایستگاه های ویلچر کوچک در تمامی راهروها و سرویس های بهداشتی مخصوص توان خواستار در قطارها اشاره نمود. اگر شما هم شرایط جسمی ویژه ای دارید و دل تان یک سفر هیجان انگیز را با قطار می خواهد، دیگر نگران نباشید! برای خرید بلیط قطار خود می توانید گزینه ویژه معلولین را انتخاب کنید و از تمامی امکانات ایستگاه ها و قطار بهره ببرید. با این کار مسئولین قطار نیز از شرایط ویژه شما آگاه می شوند و در صورت احتیاج می توانید به راحتی از آن ها یاری بخواهید.

راهنمای سفر با قطار برای معلولین

سفر برای معلولین شاید یکی از بزرگ ترین دغدغه های شان باشد. وسایل نقلیه عمومی مانند قطار و هواپیما ممکن است بعضا شرایط مناسب را برای سفر این عزیزان نداشته باشد. بعلاوه در طول سفر ممکن است مسائلی پیش بیاید که فکر کردن به آن ها پیش از سفر باعث نگرانی و حتی پشیمانی آن ها از سفر رفتن گردد. کافی ست تنها چند دقبیقه زمان بگذارید تا به نکاتی کاربردی درباره راهنمای سفر با قطار برای معلولین پی ببرید.

برای سفری بی خطر و آسوده این نکات را از قلم نیاندازید:

با تور سفر بروید!

برترین و ایمن ترین راه برای سفر معلولین با قطار یا هواپیما، سفر به تور و به صورت دسته جمعی است. با این کار شما هرگز تنها نخواهید بود، زیرا راهنمای تور به خوبی از شرایط جسمی ویژه شما آگاه است و در تمام مدت سفر شما را به خوبی هدایت می نماید. با یاری راهنمای تور خیال تان راحت است که به عنوان از دیگران عقب نمی افتید و گم نمی شوید. اگر با تور سفر کنید، تمامی امور مربوط به بلیط قطار معلولین نیز برای شما انجام می دهد و سفر خود را از دست نمی دهید. با خرید بلیط قطار ویژه معلولین مسئولین قطار نیز از شرایط جسمی ویژه شما آگاه می شوند و هیچ مسئله ای در طول سفر برای تان پیش نمی آید.

امکانات ایستگاه قطار برای معلولین را آنالیز کنید

یکی از مهم ترین دغدغه های توان خواستار پیش از سفر، رسیدن به ایستگاه قطار است. پیش از سفر حتما فاصله ایستگاه قطار با محل اقامت تان را آنالیز نموده و راه های رسیدن به آن را برای خودتان بسنجید. علاوه بر این، یکی دیگر از نکات مهم در خصوص سفر معلولین با قطار این است که باید پیش از آغاز سفر، امکانات ایستگاه قطار برای معلولین را آنالیز کنند. به عنوان مثال باید ببینند که آیا ایستگاه قطار مبدا و مقصد به راهروهای ویژه تردد ویلچر مجهز شده است یا خیر. اگر با تور سفر کنید، می توانید این سوالات را از تورلیدر خود بپرسید.

از مسئولین قطار یاری بخواهید

مسئولین قطار برترین راهنمایان برای سفر معلولین با قطار هستند. شما به محض رسیدن به ایستگاه قطار می توانید با دفتر اطلاعات قطار تماس گرفته و حضور خود را اعلام کنید. رسیدگی و یاری به شما یکی از مهم ترین وظایف مسئولین قطار است، خصوصا که با خرید بلیط قطار ویژه معلولین و توان خواستار از پیش حضور خود را اعلام نموده اید. در بسیاری از قطارها، سرویس بهداشتی ویژه معولین نیز تعبیه شده است. این سرویس های بهداشتی مساحتی بزرگ تر دارند و تجهیزات مخصوص توان خواستار نیز در آن ها قرار داده شده است.

همراهی شکیبا انتخاب کنید

داشتن یک همراه شکیبا یکی از مهم ترین نکات برای سفر معلولین با قطار یا سایر وسایل نقلیه است. البته از قلم نیاندازید که همراهی به معنای ترحم نیست، همراه باید به شما یاری کند تا سختی های سفر را به راحتی پشت سر بگذارید. یکی از مهم ترین ویژگی های یک همراه خود برای فرد توان خواه این است که سعی کند شرایط را برای وی آسان کند و با یادآوری مداوم محدودیت های وی، موجب رنجش خاطرش نگردد. همراه شما در سفر می تواند یک دوست، عضوی از خانواده یا همسر شما باشد.

سخن پایانی

سفر رفتن برای توان خواستار نیز مانند سایر انسان ها یک فعالیت اجتماعی دوست داشتنی و هیجان انگیز است. این عزیزان به علت شرایط جسمی خاصی که دارند، در برخی مواقع ممکن است از انجام این کار پشیمان شوند. اما برترین راه برای شکستن این ترس، کسب اطلاعات کافی از امکانات ایستگاه های قطار و یا فرودگاه ها برای توان خواستار است. در این مقاله سعی کردیم شما را با امکانات ویژه خطوط ریلی ایران برای توان خواستار و بعلاوه نکات مهم در خصوص سفر با قطار برای معلولین آشنا کنیم. امید است با صرف زمانی کم و مطالعه این مطلب بتوانید یک سفر هیجان انگیز را با آسودگی به همراه عزیزان تان تجربه کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1301

به "امکانات قطار برای معلولین چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکانات قطار برای معلولین چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید