از جام زرین سه هزار ساله کلاردشت در ساری رونمایی شد

به گزارش مجله فان پی سی، جام زرین کلاردشت برای نخستین بار با رایزنی مسئولان میراث فرهنگی مازندران برای نمایش عمومی به زادگاهش، استان مازندران منتقل شد و در موزه تاریخ شهر ساری رونمایی شد.

از جام زرین سه هزار ساله کلاردشت در ساری رونمایی شد

جام زرین کلاردشت بخش مهم و بدیع گنجینه کلاردشت مازندران است که از سال 1322 در موزه ملی ایران در تهران نگهداری می گردد و برای نخستین بار با رایزنی مسئولان میراث فرهنگی مازندران برای نمایش عمومی به زادگاهش، استان مازندران منتقل شد تا دوست داران و هواداران این خطه از کشور بتوانند از نزدیک این اثر تاریخی را ببینند.

سال 1318 هنگام پی کنی برای ساخت عمارت اوجابیت روی گنج تپه در روستایی به همین نام در کلاردشت، مجموعه ای از آثار باستانی زرین، مفرغی و سفالی یافت شد که در همان زمان به نام گنجینه کلاردشت معروفیت یافت.

تسلیم به خزانه بانک ملی به عنوان پشتوانه اسکناس، بخشی از سرنوشت این آثار باستانی کشف شده در آن موقع بود که پس از آن در سال 1322 این مجموعه فاخر میراثی به موزه ایران باستان یا همان موزه ملی فعلی تحویل داده شد.

جام زرین کلاردشت، جام استوانه ای شکل با وزن 235 گرم ، ارتفاع 9 سانتی متر و دهانه ای با قطر 11 و نیم سانتی متر است که به همراه دیگر آثار باستانی گنجینه کلاردشت از نظر قدمت با آثار باستانی مارلیک گیلان، حسن لو آذربایجان و سیلک کاشان برابری می نماید.

جام زرین کلاردشت که در آخرین روز هفته میراث فرهنگی، آیین رونمایی و نمایش عمومی آن در موزه تاریخ شهر ساری (عمارت کلبادی) برگزار گردید، به مدت یک ماه در این مکان برای بازدید علاقه مندان باقی می ماند.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1109

به "از جام زرین سه هزار ساله کلاردشت در ساری رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از جام زرین سه هزار ساله کلاردشت در ساری رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید