آموزش مختصر درباره تابلو خوانی بورس و تحلیل تکنیکال

به گزارش مجله فان پی سی، در این مطلب خلاصه ای از اصطلاحات و نکات مهم در تابلو خوانی را بیان می کنیم.

آموزش مختصر درباره تابلو خوانی بورس و تحلیل تکنیکال

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام چارت ایران، قیمت سهم، اولین و شاخص ترین قسمتی است که در یک نماد معاملاتی نمایش داده می شود و برای تابلوخوانی بورس اهمیت دارد. در این قسمت دو اصطلاح مهم هستند.

- قیمت خرید

- قیمت معامله

قیمت خرید، بهترین قیمتی است که برای سهم در اولین معامله رخ می دهد و قیمت معامله آخرین قیمت سهم را در پایان یک روز کاری نشان می دهد.

بازه قیمتی هم حداقل و حداکثر قیمت سهام در یک بازه زمانی را نشان می دهد.

حقیقی و حقوقی :

دومین فاکتور مهم در تابلوخوانی بورس تعداد افراد حقیقی و حقوقی حاضر در یک سهم هستند. دانستن این تعداد و تشخیص نوع عملکرد آن ها می تواند در تصمیم گیری معامله گران تأثیر بسکمک بگذارد.

حقوقی ها به شرکت هایی گفته می شود که با دریافت کد بورسی در بازار سهام حضور دارند و حقیقی ها افرادی هستند که به صورت شخصی کد بورسی دریافت کرده اند.

از جمله مهم ترین حقوقی های حاضر در بازار معاملات می توان به صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های سرمایه گذاری، شرکت های سبد گردانی و همچنین کارگزاری های بورس اشاره نمود.

حد حمایت و حد مقاومت :

محدوده حمایت نقطه ای از سهم است که در آن کاهش قیمت متوقف شده و از اندازه ریزش سهم کاسته می شود. در مقابل آن محدوده مقاومت وجود دارد که رشد قیمت سهام در آنجا متوقف شده و بالاتر نمی رود.

باید بدانید که اگر یک حد مقاومت شکسته شود، عموما تبدیل به حد حمایت بعدی می شود و برعکس. شناخت این موضوع در تابلوخوانی بورس به شما در زمان تصمیم گیری های بحرانی کمک زیادی می کند.

کد به کد کردن در تابلوخوانی بورس :

اگر یکباره در تابلو بورس شاهد جا به جا شدن حجم بالایی از یک نماد معاملاتی میان چند کد بورسی شدید، در این جا کد به کد کردن اتفاق افتاده است. این موضوع نشان دهنده تغییر فرایند آن سهم به صعودی یا نزولی خواهد بود.

کد به کد کردن می تواند از حقیقی به حقوقی یا برعکس و همچنین از حقیقی به حقیقی و حقوقی به حقوقی اتفاق بیفتد.

بررسی قدرت خریدار و فروشنده در تابلوخوانی بورس :

این عبارت به معنی میانگین تعداد سهامی است که بین کد بورسی حقیقی و حقوقی در یک روز کاری معامله می شود.

اگر تعداد خریداران کمتر از فروشندگان باشد؛ یعنی قدرت خریداران بیشتر است و برعکس. بیشتر بودن قدرت خریداران یکی از نشانه های مناسب بودن سهم برای خرید است.

اصطلاحات تابلوخوانی بورس چیست :

اُردر ترس

زمانی که سهامدار کل تمایل به خرید اندازه بیشتری از سهم نماد معاملاتی مد نظرش را دارد با ایجاد یک صف فروش ظاهری، خرده سهام داران را ترسانده و باعث می شود آنان سهم خود را بفروشند؛ از سوی دیگر سهامدار کل این سهم ها را در کف قیمت خریده و سود می کند.

بازیگر بی پول

سهامدار کل به صورت غیر واقعی قیمت سهم را افزایش می دهد. در این حالت خرده سهامداران ترغیب به خرید بیشتر می شوند و سهامدار کل با فروش سهم هایش از نماد معاملاتی با سود فراوان خارج می شود.

در بازار بورس و سهام و بورس جهانی، تحلیل تکنیکال یکی از روش های تجزیه و تحلیل برای پیش بینی قیمت ها است که در ابتدا از طریق مطالعه داده های گذشته بازار بدست می آید و قیمت و حجم سهم ها را بررسی می کند.

روش های تحلیل تکنیکال رایگان :

روش های زیادی در تحلیل تکنیکال وجود دارد. از روش شمعدانی می توان به نام قدیمی ترین شیوه تجزیه و تحلیل تکنیکال در جهان نام برد. ابداع این روش را به یک تاجر غلات در خاور دور نسبت می دهند.

دو نظریه داو و موج الیوت هم امروزه تا حدی در میان تحلیل گران باب هستند و روش هارمونیک را هم می توان در دسته روش های تحلیل فنی جای داد.

با توجه به پیچیدگی بازار سهام و دستیابی به بهترین سهام برای خرید در بورس بسکمک از معامله گران بیش از یک روش را یاد می گیرند و از ترکیب این روش ها و نمودار ها نظر قطعی خود را در مورد یک سهم بیان می نمایند.

تفاوت تحلیل فنی و بنیادی :

تحلیل تکنیکال (فنی)، برخلاف تحلیل بنیادی است، تحلیل تکنیکال معتقد است که قیمت ها نشان دهنده همه عوامل اساسی موثر در یک سهم هستند. با وجود اینکه شاخص های فنی و بنیادی هیچ کدام کامل نیستند؛ اما با استفاده از شاخص های فنی می توان فرایندها را به خوبی شناخت.

برخی از معامله گران به طور انحصاری از تجزیه و تحلیل فنی یا بنیادی استفاده می نمایند در حالی که برخی دیگر از هر دو نوع برای تصمیم گیری تجاری استفاده می نمایند.

تحلیل تکنیکال رایگان در دهه های 1960 و 1970 به طور گسترده از طریق دانشگاهیان مورد مطالعه قرار گرفت و صراحتا رد شد. در یک بررسی دیگر در سال 2007 ، اشخاصی به نام های ایروین و پارک گزارش کردند که در بررسی 95 مورد سهم 56 تای آن ها مطابق تحلیل تکنیکال رفتار کردند؛ با وجود نتایج مثبت این بررسی باز هم در مورد صحت نتایج تحلیل تکنیکال شک و شبهه وجود داشت.

به این ترتیب سال ها طول کشید تا این روش مورد قبول معامله گران بازار بورس و سرمایه قرار گیرد و بتواند جایگاه خود را پیدا کند.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 997

به "آموزش مختصر درباره تابلو خوانی بورس و تحلیل تکنیکال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مختصر درباره تابلو خوانی بورس و تحلیل تکنیکال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید