مرز دو کره صحنه تبادل آتش شد

به گزارش مجله فان پی سی، تنها یک روز پس از آنکه رسانه های کره شمالی با انتشار تصاویری از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به شایعه ها درباره مرگ او سرانجام دادند، در منطقه مرزی بین دو کره بین نیروهای نظامی دو همسایه شمالی و جنوبی مبادله آتش صورت گرفت. این در حالی است که در حدود دوسال اخیر دو کره برای کاهش تنش های مرزی گام های جدی برداشته بودند و بویژه دولت سئول با جدیت درصدد کاهش تنش ها و سرانجام دادن به جنگ دو کره است.

مرز دو کره صحنه تبادل آتش شد

به گزارش ای بی سی نیوز، در جریان مبادله آتش مرزی بین دو کره در روز یکشنبه اگرچه دو طرف هیچ تلفاتی نداشتند اما یک پیغام نگران کننده به دنیا و در رأس آن ایالات متحده امریکا مخابره شد بدین معنا که نه تنها مذاکرات واشنگتن - پیونگ یانگ کاملاً به بن بست رسیده و امیدی به نتیجه بخش بودن آن دست کم در کوتاه مدت نیست بلکه احتمال بالا دریافت تنش های مرزی بین دو کره به هیچ وجه بعید نیست.

فرماندهی مشترک کره مستقر در سئول روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اظهار داشت، کره شمالی چندین گلوله به سمت یکی از پست های امنیت مرزی کره جنوبی و شهر چئوروون شلیک کرد و کره جنوبی نیز دست به اقدام مشابه زد و در مجموع 20 دور تیراندازی هشدار آمیز به دو موقعیت کره شمالی انجام داد که هیچ کدام از این تیراندازی ها منجر به تلفات نشد. رسانه های کره شمالی اما درباره این تبادل آتش سکوت کردند.

با این حال به عقیده بعضی از تحلیلگران، بعید است این مبادله آتش مرزی با واکنش های جدی تر دو طرف روبرو گردد و به رویارویی نظامی بینجامد زیرا دو طرف تمایلی به ورود به جنگ تازه ندارند و به گفته یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی که نخواسته نامش فاش گردد، کره شمالی با تیراندازی به سوی نیروهای مرزی همسایه جنوبی تنها می خواسته ارزیابی کند که آیا سئول علاقه و انگیزه ای برای رویارویی دارد یا خیر. به گفته این مقام وزارت دفاع کره جنوبی، جدیت این تیراندازی ها برای دو طرف آنقدر کم بوده که روز یکشنبه کشاورزان مرزی کره شمالی در منطقه ای که تیراندازی اتفاق افتاده بدون هیچ نگرانی ای به کار کشت و زرع خود ادامه دادند و ارتش کره شمالی هم هیچ فعالیت مشکوکی نداشت که نشان دهد قصد انجام اقدامات تحریک آمیز بعدی را دارد.

روز یکشنبه پس از مبادله آتش، کره جنوبی به کره شمالی یک پیغام ارسال کرد و خواهان پرهیز پیونگ یانگ از افزایش تنش های مرزی شد اما کره شمالی به این پیغام پاسخ نداد. پس از جنگ کره در سال های 1950 تا 1953 شبه جزیره کره به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد و یک منطقه مرزی غیرنظامی شده به طول 248 کیلومتر و عمق 4 کیلومتر بین دو کره ایجاد شد. اما این منطقه برخلاف نامش بشدت نظامی است و پیش بینی شده بیش از دو میلیون مین در این منطقه کارگذاشته شده باشد و این منطقه با سیم خاردار و تله هایی برای تانک ها و نیروهای نظامی پرتعداد در هر دو طرف حفاظت می گردد. در اواخر سال 2018 دو کره برای نشان دادن حسن نیت و برداشتن گام های جدی برای صلح بعضی از پست های مرزی این منطقه را حذف کردند و شروع به مین زدایی کردند اما اتفاق روز یکشنبه با اینکه تلفاتی نداشت، این نگرانی را به وجود آورد که گام های مثبت برداشته شده، از بین برود و تنش ها بین دو کره دوباره شروع گردد.

تاریخ رویارویی مستقیم دو کره

دو کره بارها و بارها درگیر جنگ و تنش مستقیم با هم شده اند که مهم ترین آنها عبارتند از: درگیری دریایی دو کره در جزیره یئونپیونگ در 15 ژوئن 1999 که کره شمالی حدود 50 تلفات داشت. غرق شدن رزمناو شئونان کره جنوبی و کشته شدن 46 ملوان این کشور که گفته شد زیردریایی کره شمالی عامل این حادثه بوده است در تاریخ 26 مارس 2010. کره شمالی در تاریخ 23 نوامبر 2010 حدود 170 خمپاره به سوی جزیره یئونپیونگ شلیک کرد که نخستین حمله به یک منطقه شهری پس از جنگ دو کره بود و 4 نفر از جمله دو غیرنظامی کشته شدند و کره جنوبی هم با آتش پاسخ این حمله را داد. در 20 آگوست 2015 دو کره در مرز با هم تبادل آتش کردند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 181

به "مرز دو کره صحنه تبادل آتش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرز دو کره صحنه تبادل آتش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید