خون رسانی در روزهای کرونایی

به گزارش مجله فان پی سی، 9 مرداد در تقویم ملی کشورمان روز ملی اهدای خون نامگذاری شده که به ما یادآوری کند سلامتی و امید به زندگی بسیاری از بیماران در گرو این مایع حیات بخش است.

خون رسانی در روزهای کرونایی

خبرنگاران- پریسا نوری: اهمیت توجه به این مناسبت سال جاری بیش از سال های گذشته است چراکه در ماه های اخیر ترس از کرونا موجب کاهش مراجعات به مراکز اهدای خون شده و ذخایر خونی کشور کاهش یافته است. این درحالی است که به گفته پزشکان، کووید 19 یک بیماری تنفسی است و اهدای خون با رعایت پروتکل بهداشت خطری برای فرد اهدانماینده نخواهد داشت. در آستانه روز ملی اهدای خون و به مناسبت بازگشایی یکی از پایگاه های اهدای خون شرق تهران سری به این پایگاه زدیم و در گفت وگو با مدیر مرکز از کم و کیف اهدای خون در این روزهای کرونایی آگاه شدیم.

  • بازگشایی یک مرکز قدیمی

یکی از قدیمی ترین و شلوغ ترین مراکز اهدای خون در شرق تهران مرکز اهدای خون نارمک است. کمتر کسی از اهالی شرق پایتخت است که این مرکز را نشناسد یا حداقل یکبار در آن خون نداده باشد. باخبر شدیم این مرکز که 3 سال پیش به دلیل بازسازی و بهسازی ساختمان تعطیل شده بود، بازگشایی شده و با ظرفیت بیشتر فعالیتش را از سر گرفته است. مونا محبی مسئول این مرکز می گوید: قبلاً تخت اهدا داشتیم که پس از بازسازی و افزایش فضا به 8 تخت رسیده است. محبی درباره تعداد مراجعان هم می گوید: در گذشته روزی 120 مراجعه نماینده داشتیم، اما الان چون مرکز تازه بازگشایی شده خیلی ها هنوز خبر ندارند و تعداد مراجعانمان فعلاً روزی 25 نفر است. از این رو فعلاً در یک شیفت کاری از ساعت 8 تا 15 پذیرش داریم اما در آینده ای نزدیک و با افزایش تعداد مراجعان، دو شیفت کاری خواهیم داشت و تا ساعت 19 پذیرای مراجعان خواهیم بود.

  • اهدای خون با رعایت نکات بهداشتی

اگر قصد اهدای خون دارید، اما ترس و نگرانی از ویروس کرونا مانع شده که به مراکز اهدای خون بروید، اطمینان داشته باشید نگرانی تان بی مورد است؛ چراکه رعایت پروتکل بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا از موارد مهمی است که این روزها در مراکز اهدای خون از جمله مرکز نارمک با دقت انجام می شود. محبی با بیان اینکه چکاپ سلامت کارکنان مرکز مداوم انجام می شود، می گوید: هر 2 ساعت یکبار همه قسمت هایی که در تماس مراجعان است از جمله دسته تخت ها، دستگیره درها، جایگاه ها و... با محلول قوی ضدعفونی، استریل می شوند، بعد از پذیرش هر مراجعه نماینده ملحفه تخت عوض می شود. همچنین به مراجعانی که هنگام ورود ماسک نداشته باشند، ماسک داده می شود و بعد از پرسش های اولیه درباره وضع سلامت، تب سنجی می شوندو در صورتی که تب مراجعه نماینده بیشتر از 3/37 درجه باشند، پذیرش نشده و برای دریافت تأییدیه سلامت به مراکز درمانی ارجاع داده می شوند.

  • رضایت اهالی از بازگشایی مرکز

دو سال پیش، با تعطیلی مرکز اهدای خون نارمک خیلی از مراجعان این مرکز که محل کار یا زندگی شان در محدوده منطقه 8 بود، سرگردان شده و ناچار برای اهدای خون به مناطق دیگر مراجعه می کردند. کمالی از بانوان ساکن نارمک در این باره می گوید: از سال ها پیش با دو نفر از دوستانم که آنها هم ساکن نارمک و هفت حوض هستند، سالی یکی دو بار می آمدیم و خون اهدا می کردیم، اما وقتی این مرکز تعطیل شد ما تا مدتی سرگردان بودیم و نمی دانسیم برای اهدای خون کجا برویم. تا اینکه پارسال دوستم پیشنهاد داد به مرکز اهدای خون در خیابان پیروزی برویم. علی 57 ساله یکی دیگر از اهالی نارمک و از مراجعان دائمی مرکز اهدای خون است: به دلیل اینکه آهن خونم بالاست باید هر 3 ماه خون بدهم، در این دو سال که اینجا تعطیل بود، به ناچار به مرکز وصال می رفتم و راهم خیلی دور شده بود، دیروز که از سر کار برمی گشتم متوجه شدم اینجا باز شده و خیلی شادمان شدم.

  • اهدای پلاسما به شکرانه خلاصی از کرونا

از آنجا که پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا می تواند به محققان در ساخت دارو و واکسن کرونا یاری کند، چندی پیش سازمان انتقال خون طی فراخوانی از بهبودیافتگان کرونا دعوت کرد برای اهدای پلاسما به مراکز این سازمان مراجعه نمایند که این فراخوان با استقبال شهروندان روبرو شد. فرهاد 27 ساله یکی از نجات یافتگان این بیماری است که برای اهدای پلاسما به مرکز نارمک مراجعه نموده است. با توجه به اینکه مرکز اهدای خون نارمک مجهز به تجهیزات دریافت پلاسما نیست، کارشناسان این جوان را به مرکز اهدای خون وصال ارجاع دادند. فرهاد درباره انگیزه این کار خداپسندانه می گوید: من و پدر و مادر و 2 تا از خواهر و برادرهایم یک ماه پیش همگی به کرونا مبتلا شدیم و با نظر دکتر در خانه تحت درمان قرار گرفتیم تا اینکه 3 هفته پیش علائم بهبودی داشتیم و بعد از آزمایش اطمینان پیدا کردیم حالمان خوب شده است. حالا آمده ام به شکرانه بهبودی خود و خانواده ام با اهدای پلاسما به بیماران کووید 19 یاری کنم.

  • اینترنتی نوبت بگیرید

از فروردین ماه سال جاری و به دنبال شیوع کرونا در کشور، برای جلوگیری از ازدحام در مراکز اهدای خون، سامانه نوبت گیری اینترنتی راه اندازی شد تا اهدانمایندگان خون به صورت اینترنتی برای اهدای خون نوبت بگیرند و در روز و ساعت مقرر به مرکز مورد نظرشان مراجعه نمایند. این امکان علاوه بر جلوگیری از ازدحام از اتلاف وقت اهدانمایندگان هم می کاهد. . به گفته مسئول مرکز اهدای خون نارمک، اولویت خون گیری با مراجعانی است که به صورت اینترنتی نوبت رزرو نموده اند. شهروندان برای دریافت نوبت اینترنتی اهدای خون به نشانی اینترنتی nobatdehi. ibto.ir مراجعه نمایند.

  • بهبودیافتگان کرونا به وصال بروند

یکی از روش های نجات افراد مبتلا به کووید 19، استفاده از پلاسمای خون بهبودیافتگان این بیماری است و در حال حاضر تنها مرکز اهدای خون پایتخت که پلاسمای بهبودیافتگان کرونا را دریافت می نمایند مرکز اهدای خون وصال است. بهبودیافتگان کووید 19 با گذشت یک ماه از بهبودیشان می توانند با در دست داشتن مدارک پزشکی و آزمایشگاهی دوره درمان، و کارت ملی به این مرکز مراجعه نمایند. مرکز وصال در خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، بالاتر از تقاطع طالقانی، شماره 99 واقع شده است و هر روز حتی روزهای تعطیل رسمی از ساعت 8 تا 20:30 آماده ارائه خدمات به شهروندان است.

  • مراکز اهدای خون مناطق شرقی پایتخت

علاوه بر پایگاه اهدای خون نارمک که در بزرگراه رسالت حد فاصل میدان رسالت و خیابان آیت و مرز منطقه 4 و 8 واقع شده است، در حال حاضر 2 مرکز اهدای خون در مناطق 4 و 13 پذیرای مراجعان اهدای خون هستند. البته تا سال 95 یک پایگاه اهدای خون به ظرفیت 4 تخت در خیابان 20 متری افسریه منطقه 15 هم فعال بود که به دلایلی از جمله وجود سازه کانکس و استاندارد نبودن تعطیل شد و از آن سال مراجعان این مرکز به پایگاه اهدای خون پیروزی ارجاع داده شدند.

  • مرکز اهدای خون تهرانپارس

ساختمان دو طبقه و نوساز مرکز جامع اهدای خون شهید حسن کریمی که به دلیل نزدیکی به محله تهرانپارس به مرکز اهدای خون تهرانپارس معروف است، در اردیبهشت سال 97 با ظرفیت 14 تخت راه اندازی شد. این مرکز در خیابان توحید، ضلع غربی بوستان پلیس و انتهای خیابان سیزدهم شرقی واقع شده است و در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 تا 19 و آدینه ها از ساعت 9 تا 16 فعال است.

  • مرکز اهدای خون پیروزی

با تعطیلی پایگاه اهدای خون در افسریه، ساکنان منطقه 15 برای اهدای خون به تنها مرکز اهدای خون جنوب شرق پایتخت در خیابان پیروزی مراجعه می نمایند. این مرکز در ساختمانی یک طبقه در بخش مرکزی خیابان پیروزی و بین خیابان اول و دوم نیروی هوایی واقع شده است و مجهز به 8 تخت اهدای خون است. مرکز پیروزی در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 تا 19 پذیرای مراجعان است.

  • سال جاری پایگاه اهدای خون سیار نداریم

هر سال همزمان با روز ملی اهدای خون برای تسهیل در رفت وآمد شهروندانی که تمایل به اهدای خون دارند توسط اداره سلامت شهرداری مناطق پایگاه های سیار اهدای خون در نقاط مختلف منطقه وسراهای محله دایر می شد. اما به نظر می رسد سال جاری با توجه به شیوع کرونا این موضوع محقق نشود. زهرا علی اکبری رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه 4 در این باره می گوید: طرح اهدای خون تا سال های گذشته در پایگاه های سیار و خانه های سلامت سراهای محله انجام می شد. اما سال جاری با توجه به شرایط فعلی و شیوع کرونا این طرح اجرا نمی شود چون در حال حاضر هرگونه تجمع ممکن است سلامتی شهروندان را به خطر بیندازد. سال جاری شهروندان نیکوکار برای اهدای خون بهتر است به پایگاه ها و مراکز استاندارد سازمان انتقال خون مراجعه نمایند و با رعایت پروتکل های بهداشتی خون اهدا نمایند.

  • شرایط پذیرش داوطلبان اهدای خون

در صورت همراه نداشتن کارت ملی، اهدای خون انجام نخواهد شد. متقاضیان باید ویژگی های خاصی داشته باشند. مثلا سابقه بیماری ژنتیکی یا خونی نداشته و مبتلا به کم خونی نباشند و از لحاظ قوای بدنی، شرایط مطلوبی داشته باشند. سن حداقل 18 و حداکثر 60 سال برای اهدانمایندگان لازم است. همچنین وزن اهدانماینده نبایدکمتر از 50 کیلوگرم باشد. بهتر است اهدانمایندگان قبل و بعد از اهدا مقدار زیادی آب بنوشند و استراحت کافی داشته باشند. همچنین افرادی که حجامت نموده اند تا یک سال نمی توانند خون و پلاسما اهدا نمایند.

  • در چه صورت می توانید خون اهدا کنید

اگر حالتان خوب است و احساس ضعف و بی حالی ندارید.

اگر حداقل وزن شما 50 کیلوگرم و حداقل سن 18 سال است. (بین 16 تا 18 سالگی با اجازه کتبی از پدر یا قیم قانونی خود مجاز به اهدای خون هستید.

اگر به بیماری قلبی یا ریوی مبتلا نیستید و صرع ندارید.

  • در چه صورت نباید خون اهدا کنید

اگر قصد شما برای اهدا انجام آزمایش های مربوط به بیماری ایدز و هپاتیت و یا سایر آزمایش هاست

اگر علائم مشکوک ابتلا به ایدز از جمله (تب، تعریق شبانه، کاهش وزن، سرفه، اسهال، لکه سفید روی زبان و...) را دارا هستید.

اگر حتی یکبار از موادمخدر تزریقی استفاده نموده اید یا درطول یک سال گذشته تماس جنسی پرخطر داشته اید.

اگر در طول یک سال گذشته حجامت، خالکوبی، درمان با طب سوزنی و... انجام داده اید.

  • در سال چند بار می توانیم خون اهدا کنیم

به گفته مسئول مرکز اهدای خون نارمک آقایان در سال 4 بار، ولی خانم ها به علت شرایط فیزیولوژی بدن تا 3 بار در سال مجاز به اهدای خون هستند. بعد از اهدای خون 2 تا 3 ساعت با نوشیدن مایعات فراوان حجم خون از دست رفته به بدن باز می شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 308

به "خون رسانی در روزهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خون رسانی در روزهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید