خبرنگاران نابودی 435 هکتار از جنگل های گچساران

به گزارش مجله فان پی سی، تهران- خبرنگاران- نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان ها با اعلام این که آتش سوزی در جنگل های گچساران ادامه دارد، گفت: با مهار یک منطقه، آتش سوزی در منطقه دیگری شروع می شود و تا به امروز 435 هکتار از جنگل های گچساران نابود شده است.

خبرنگاران نابودی 435 هکتار از جنگل های گچساران

حبیب الله عاملی مقدم روز سه شنبه با بیان اینکه شهر گچساران از شهرهای جنوبی و گرم استان کهگیلویه و بویراحمد است، افزود: گچساران به بام نفتی ایران معروف است و بعد از اهواز بزرگ ترین معادن نفت و گاز کشور در این شهر واقع شده است، در حالی که از کمترین امکانات در حوزه حفاظت از محیط زیست برخوردار است.

وی با اشاره به آتش سوزی های اخیر در جنگل های زاگرس شرح داد: چند سالی است که جنگل های شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد دچار آتش سوزی شده و ده ها هکتار از این جنگل های ارزشمند به خاکستر تبدیل می شود، درحالی که می شود با استخدام نیروی انسانی و یگان حفاظت از محیط زیست از خسارت به این سرمایه ملی جلوگیری کرد تا هرساله شاهد از بین رفتن درختان صدساله بلوط و جانوران وحشی نباشیم.

کننده استان کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان ها افزود: متأسفانه انواع گیاهان و حیوانات در این آتش سوزی ها از بین می فرایند که بسیار دردناک و زیان بار است. حیوانات مانند لاک پشت، مار، سنجاب، کفتار، روباه و ... زنده در آتش می سوزند و ما کاری انجام نمی دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به این که ایران در منطقه گرم و خشک واقع شده است، جنگل های زاگرس پس از شمال کشور رتبه دوم را از نظر وسعت در کشور و حدود 20 درصد از جنگل های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. باوجود این وسعت از جنگل در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران در مجموع 160 نفر در محیط زیست در استان فعالیت دارند که از این شمار تنها 86 نفر محیط بان هستند و سهم گچساران از این تعداد نیرو بعنوان بزرگ ترین منطقه درگیر آتش سوزی در کشور ، تنها 15 نفر بوده این در حالی که این شهرستان دارای 3 منطقه حفاظت شده کوه خامی، کوه دیل و کوه سرخ است.

عاملی مقدم هم چنین در خصوص اعتبارات محیط زیست استان نیز گفت: متأسفانه کل اعتبارات سالانه محیط زیست استان 3.7 میلیارد تومان است؛ و از این مبلغ نیز یک میلیارد تومان سهم شهر گچساران بوده که امسال تنها 300 میلیون تومان تخصیص یافته است.

کننده استان کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان ها شرح داد: باوجود این که تمام آتش سوزی های استان در شهرستان گچساران رخ داده است اما محیط زیست این شهرستان تنها 25 نفر نیرو دارد که 2 نفر از آن ها نیز مشاور هستند.

وی با تاکید بر این که گچساران ضعیف ترین امکانات در حوزه حفاظت از محیط زیست را دارد، افزود: برای مثال این شهرستان تنها 5 دستگاه دمنده برای خاموش کردن آتش دارد که نسبت به وسعت آتش سوزی اصلاً به چشم نمی آید. همچنین ابتدایی ترین وسایل مانند لباس آتش نشانی را ندارد و حتی نمی توانند نیازهای اولیه از جمله مواد غذایی را برای کسانی که برای مهار آتش تلاش می کنند، تامین کنند.

عاملی مقدم از مسوولان کشوری خواست تا فکری جدی برای جلوگیری از تکرار آتش سوزی در جنگل های زاگرس کنند و افزود: پیشنهاد ما این است که برای فصل گرما که خطر آتش سوزی بالاست حفاظت از محیط زیست را به پیمانکاران خصوصی واگذار کنند تا بتوانند بصورت جدی مراقب جنگل ها باشند؛ و از سوی دیگر برای پنج یا 6 ماه گرم سال چند بالگرد آتش نشان در استان مستقر کنند تا بدون تشریفات اداری هر چه سریع تر نسبت به مهار آتش اقدام شود.

وی ضمن ابراز تأسف از عملکرد ضعیف مسوولان کشوری گفت: در این حادثه تنها نیروهای مردمی پای کار بودند که باید بطوری جدی آز آنان قدردانی کرد.

عاملی مقدم بابیان این که هنوز آتش سوزی بصورت کامل مهار نشده است بیان نمود: آتش سوزی در جنگل های شهرستان گچساران هنوز ادامه دارد و با مهار یک خطه در منطقه دیگری آتش سوزی شروع می شود. متأسفانه واکنش به مهار آتش سوزی بسیار کند است و بعد از دو یا سه روز و پس از نابودی چند هکتار جنگل کمک ها تازه می رسد. درحالی که اقدام اولیه می تواند از این فاجعه جلوگیری کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 239

به "خبرنگاران نابودی 435 هکتار از جنگل های گچساران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نابودی 435 هکتار از جنگل های گچساران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید