خبرنگاران مدیریت محدوده گردشگری زریبار به محیط زیست واگذار شد

به گزارش مجله فان پی سی، سنندج - خبرنگاران - رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان گفت: با پایان یافتن قرارداد رسمی اجاره محدوده گردشگری دریاچه زریبار که در اختیار شهرداری بود، اکنون مدیریت این محدوده به حفاظت محیط زیست واگذار شد.

خبرنگاران مدیریت محدوده گردشگری زریبار به محیط زیست واگذار شد

ابراهیم بلندهمت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: برابر قراردادی رسمی مدیریت محدوده توریستی به شهرداری مریوان به عنوان موجر سپرده شده بود که با منقضی شدن قرارداد برابر توافق طرفین، این قرارداد سرانجام یافت.

وی اضافه کرد: بر این اساس تا برون سپاری مجدد، محدوده توریستی در اختیار اداره حفاظت محیط زیست است که سرانجام خرداد سال جاری مزایده مربوطه آن برگزار می گردد وحفاظت محیط زیست از نزدیک فرایند اجرای برون سپاری را رصد خواهد نمود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان یادآور شد: محدوده توریستی دریاچه زیبای زریبار به مساحت 15 هکتار در مجموعه پناهگاه حیات وحش این تالاب بین المللی واقع شده است.

وی اضافه کرد: فعالیت های توریستی و ورود توریست به مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست برابر قوانین و دستورالعمل های سازمان حفاظت محیط زیست فقط در قالب اقامتگاه های بومگردی ممکن است و باید تحت شرایطی باشد که ضمن بهره برداری خردمندانه و پایدار، زیانی به توان زیستی و اکوسیستمی زیستگاه وارد نگردد.

بلندهمت تاکید نمود: منظور از مدیریت زیست بومی، اجرای طرح جامع حفاظت از تالاب زریبار با همدلی و همکاری تمامی ذینفعان و ادارات عضو طرح جامع خواهد بود.

وی گفت: اداره حفاظت محیط زیست در نظر دارد با طراحی طرح جامع و تدوین و طراحی جزئیات اجرای طرح در قالب یک مجموعه بومگردی با فعالیت های توریستی متناسب اقدام نموده و از بارهای آلایندگی فعالیت های انسانی بکاهد تا از این بیشتر شاهد آلودگی و تغیرات بدون بازگشت این نگین بی بدیل غرب کشور نباشیم.

تالاب زریبار هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش شروع شده بود، پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می گردد.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار گرفته است و از 2 طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه های غیربومی این دریاچه است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله 120 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 227

به "خبرنگاران مدیریت محدوده گردشگری زریبار به محیط زیست واگذار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدیریت محدوده گردشگری زریبار به محیط زیست واگذار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید