خبرنگاران زنگ خطر رشد اپیدمی کرونا در استان زنجان به صدا درآمده است

به گزارش مجله فان پی سی، زنجان - خبرنگاران - معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان گفت: شمار مبتلایان به بیماری کرونا در این استان به 201 نفر رسیده است که این به معنی حرکت به سوی اوج اپیدمی بوده که خبر خوبی برای عموم مردم نیست.

خبرنگاران زنگ خطر رشد اپیدمی کرونا در استان زنجان به صدا درآمده است

دکتر علیرضا شغلی شامگاه یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفراس برگزار شد، در مجموع جان باختگان بیماران کرونایی استان را تا کنون 13 نفر گفت و افزود: هر رقم دیگری غیر از این کذب محض است و قاطعانه تکذیب می گردد.

وی افزود: در بحث اپیدمیولوژی بیماری های واگیر، ضریبی وجود دارد که باتوجه به آن هم اکنون متوسط افرادی که ممکن است توسط یک فرد آلوده، مبتلا به بیماری شوند حدو سه تا چهار نفر است.

این مسؤول ادامه داد: به این معنی که هر فرد مبتلا می تواند سه تا 4 چهار نفر دیگر را به ویروس کرونا آلوده کند و در واقع این مفهوم را می رساند که اگر عموم مردم زنجیره ابتلا را قطع نکنند، به صورت تصاعدی افزایش تعداد موارد مثبت رخ خواهد داد.

شغلی افزود: برای کاهش این بیماری در استان باید زنجیره انتقال ویروس قطع گردد چراکه هر یک از افراد می تواند یک حلقه در این زنجیره باشند و اگر نکات بهداشتی و توصیه های متخصصان را رعایت نکنند، تک تک افراد قادر هستند حلقه برای این زنجیره انتقال باشند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: تغییر رفتار مردم در کوتاه مدت بسیار سخت است و از طرفی سرعت انتشار ویروس بسیار بالاست و در این میان به ناچار باید از هر روشی که شده از مردم حفاظت کرد تا با اتحاد و یگانگی، این ویروس از جامعه ایرانی رخت بندد.

وی گفت: با توجه به مقایسه های کشوری که مبتنی بر جمعیت کل استان موارد مثبت بیماران کرونایی اعلام شده زنجان در مرحله به رنگ زرد قرار گرفته است که بالا بوده و در واقع سرعت رشد موارد نگران کننده است.

این مسؤول با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه کرونا در استان ادامه داد: با راه اندازی این آزمایشگاه با ظرفیت آزمایش روزانه 30 نمونه، موارد آزمایشگاهی به تهران ارسال نمی گردد و به طور معمول زمان دریافت جواب آزمایش ها کمتر از 24 ساعت است.

وی افزود: سرعت و قدرت شیوع این بیماری بسیار بالاست و این در حالی است که ناشناخته های زیادی هم در مورد این بیماری وجود دارد و تجربه های کنونی کشورمان نیز به یافته هایی در چین باز می گردد و بهترین راهکار این است که در مقابل این بیماری مرموز از ابتدا وارد چرخه آلوده کنندگی نشویم.

شغلی گفت: در زمان حاضر بازار شایعات بسیار داغ است که به هم استانی ها توصیه می گردد به هیچ عنوان به این موارد توجه نکنند و مطالب لازم را فقط از طریق کانال های اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی پیگیری کنند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته گفت: تا به امروز 13 هزارو 938 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و 724 نفر فوت کرده و 4 هزار و 590 نفر نیز بهبود یافته اند.

بر اساس اطلاعات فعلی راه های انتقال ویروس کرونا همانند سایر ویروس ها و آنفلوانزا است؛ یعنی از تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطره های تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی) منتقل می گردد بنابراین شست وشوی مکرر دست ها بسیار توصیه می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 54

به "خبرنگاران زنگ خطر رشد اپیدمی کرونا در استان زنجان به صدا درآمده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زنگ خطر رشد اپیدمی کرونا در استان زنجان به صدا درآمده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید