خبرنگاران بهبود زیرساخت ارتباطی قلب تپنده توسعه روستایی در استان مرکزی

به گزارش مجله فان پی سی، اراک - خبرنگاران - استان مرکزی واقع در قلب ایران اسلامی با یک هزار و 128 روستای داری سکنه از استان های پر روستا در کشور محسوب می گردد که در هشت سال اخیر با کوشش دولت توسعه مناسبی را در ابعاد مختلف تجربه نموده که رشد زیرساخت های ارتباطات روستایی از موفقیت های چشمگیر این عرصه است.

خبرنگاران بهبود زیرساخت ارتباطی قلب تپنده توسعه روستایی در استان مرکزی

استان مرکزی با 29 هزار کیلومتر مربع و یک میلیون و 480 هزار نفر جمعیت، یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، این استان دارای 12 شهرستان، 23 بخش، 32 شهر، 66 دهستان، یک هزار و 128 روستای دارای سکنه دارد که از این تعداد 816 روستا دارای شورای اسلامی است و 791 روستا دارای دهیاری است.

روستاهای استان مرکزی در دولت تدبیر و امید علاوه بر رشدی که در بهبود موقعیت کسب و کار و اشتغالزایی در سایه طرح اشتغال پایدار روستایی به ثمر رسانده، از امکانات و تجیهزات مختلف به روز ارتباطی بهره مند شده که این مهم میل و رغبت برای زندگی در روستاها را دوچندان نموده ضمن آنکه با مهارت آموزی نوین می تواند در سال های آینده بستر کسب و کارهای جدید باشد و سهم موثری از درآمد و بهبود معیشت برای روستائیان را رقم بزند.

در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی شمار زیادی از جمعیت روستایی کشور و استان مرکزی به دلیل نبود امکانات و فرصت های شغلی از روستاها به شهرها مهاجرت کردند اما، نگاه و دولت تدبیر و امید به روستاها به عنوان کانون مولد متفاوت بود و توانست در سایه راهبردهای هدفمند و برنامه کارآمد منطبق بر فرهنگ بومی و ظرفیت های اقلیمی، طیف بزرگی از روستاها را به محلی توام با آرامش برای زندگی و محوری در راستای درآمدزایی و اشتغال پایدار تبدیل کند.

596 روستای استان مرکزی از اینترنت پرسرعت برخوردارند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی گفت: توسعه زیرساخت های ارتباطی و اتصال روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بهره مندی تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان مرکزی از مزایای شبکه ملی اطلاعات، در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

لادن مهدوی افزود: کوشش زیادی در هشت سال اخیر برای توسعه ارتباطات روستایی انجام شده و در این مدت، برقراری خدمات رومینگ بین اپراتوری در 237 روستای استان برقرار شده است.

وی اعلام کرد: هدف از اجرای طرح رومینگ، استفاده بهینه و حداکثری اپراتورها از زیرساخت های یکدیگر برای برقراری ارتباط مناسب و پایدار در نقاط مختلف کشور است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی ادامه داد: از 237 روستای مذکور در 230 روستا با سیم کارت های همراه اول و میزبانی شبکه ایرانسل، و در 7 روستا با سیم کارت های ایرانسل و میزبانی شبکه همراه اول امکان دسترسی به صوت و دیتا فراهم شده است.

مهدوی با بیان محدودیت ظرفیت کانال های ارتباطی تلفن روستایی در سنوات گذشته، افزود: عملیات برگردان (SWAP) سایت های GSM روستایی به MCI با هدف برطرف این مشکل در سال گذشته انجام شد و بدین ترتیب سطح کیفی و پوشش شبکه تلفن همراه در این مناطق شرایط مطلوبی دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی ادامه داد: با هدف کاهش شکاف دیجیتال و توسعه خدمات بانکداری الکترونیک در مناطق روستایی و محروم کشور در دولت تدبیر و امید، 30 دستگاه خودپرداز از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و توسط پست بانک در روستاهای استان نصب و راه اندازی شده است.

مهدوی گفت: شمار مناطق بهره مند از اینترنت پرسرعت اپراتورهایب وب در ابتدای دولت تدبیر و امید 225 روستا بودکه این شاخص اکنون به 596 روستا رسیده که به وسیله اپراتور های وب به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند و ساکنان آن به منظور استفاده از این امکان می توانند به وسیله تماس با شماره 1565 یا با مراجعه به سایت های وب به نشانی https://www.hiweb.ir/ نسبت به تهیه مودم وسیم کارت اقدام نمایند.

وی گفت: به منظور کاهش شکاف دیجیتال و با هدف تامین ارتباطات مناسب در مناطق روستایی، طرح ملی توسعه ارتباطات روستایی (تار) در قالب ایجاد بستر انتقال فیبر نوری به طول تقریبی 300 کیلومتر در استان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی افزود: در گام نخست طرح تار، بستر انتقال فیبرنوری به طول 75 کیلومتر، در بخش های زالیان و سربند از توابع شهرستان شازند، شامل 14 روستا ایجاد شده و طرح به طول تقریبی هشت و 42 صدم کیلومتر در بخش مرکزی شهرستان کمیجان و در روستاهای چهرقان و وفس، و روستای خورهه از توابع شهرستان محلات، در دست اجرا است.

23 درصد جمعیت استان مرکزی ساکن مناطق روستایی

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: استان مرکزی دارای یک هزار و 128 روستا است که 816 روستا دارای شورای اسلامی است و 791 روستا دارای دهیاری است.

حجت الله کاظمی افزود: حدود 23 درصد از جمعیت استان مرکزی از جمعیت یک میلیون و 480 هزار نفری این استان، 329 هزار و 690 نفر در روستاها زندگی می نمایند.

وی اعلام کرد: مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها در دولت تدبیر و امید افزایش چشمگیری داشته است.

741 مدرسه روستایی استان مرکزی به شبکه ملی اطلاعات متصل است

معاون اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی گفت: هوشمندسازی و اتصال به شبکه ملی اطلاعات مدارس یکی از مهمترین اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید است.

علی علوی زاده افزود: با اجرای این طرح، آموزش و پرورش می تواند محتوای آموزشی را با روش های مبتنی بر فناوری اطلاعات در اختیار کادر آموزشی مدارس و به تبع آن دانش آموزان قرار دهد و بدین ترتیب با اجرای طرح یاد شده گام مهمی در حوزه عدالت آموزشی برداشته می گردد.

وی گفت: در گام نخست طرح هوشمندسازی مدارس در استان مرکزی، یک هزار و 436 مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند، که 741 مورد آن مدرسه روستایی است و این مدارس به مدت 2 سال، ماهیانه از 70 گیگ اینترنت رایگان بهره مند هستند.

معاون اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی شرح داد: با شیوع کرونا بهبود این زیرساخت ارتباطی یاری شایانی را در حوزه آموزش در روستاهای استان نموده ضمن آنکه می توان از این فرصت برای توسعه مهارت ورزی منجر به کسب و کار به شکل هدفمند استفاده کرد و این چیزی است که روستاها به شدت احتیاجمند آن هستند.

زیرساخت های ارتباطی روستایی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید چشمگیر است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: ایجاد زیرساخت های ارتباطی روستایی این استان در دولت تدبیر و امید چشمگیر است و قابل مقایسه با قبل نیست.

مهدی زندیه وکیلی افزود: قبل از دولت تدبیر و امید تعداد تلفن ثابت در روستاها محدود بود اما این مهم در این دولت در روستاهای استان مرکزی محقق شده است.

وی اعلام کرد: اینترنت در روی شمار زیادی از تلفن های ثابت روستایی استان مرکزی ایجاد شده و بیش از 50 درصد از روستاهای این استان دارای اینترنت 3 جی و تعدادی نیز دارای 2 جی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: با برنامه ریزی انجام شده شبکه های زیرساختی روستایی در تمام روستاهای این استان ایجاد می گردد.

زندیه وکیلی گفت: بسترهای ارتباطی یکی از احتیاجهای امروز جوامع پیشرفته است که به این مهم در دولت تدبیر و ایمد به صورت ویژه پرداخته شده است.

نگاه دولت به برطرف محرومیت زدایی از مناطق روستایی ویژه است

استاندار مرکزی گفت: نگاه دولت تدبیر و امید به برطرف محرومیت زدایی از مناطق روستایی ویژه است و با انجام اقدامات مهم از جمله ایجاد بسترهای ارتباطی و حرکت روستاها به سمت استفاده از تجهیزات روز، توسعه در این مناطق مشهود است.

سید علی آقازاده افزود: طرح اشتغال پایدار روستایی یکی از اقدامات مهم است که در دولت تدبیر و امید شکل گرفته و تا به امروز با توفیقات خوبی همراه بوده است.

وی اعلام کرد: ایجاد بسترهای ارتباطی مطلوب از جمله اینترنت احتیاج امروز بسیاری از مشاغل است که اگر نباشد کوشش برای ایجاد بعضی مشاغل نیز بی فایده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: اما نگاه دولت تدبیر و امید در این بخش نیز ویژه بوده و در کنار اجرای طرح های مختلف توسعه روستایی به ایجاد بسترهای مهم ارتباطی نیز توجه شده و استان مرکزی نیز در این راستا با توفیقات چشمگیری همراه بوده است.

آقازاده گفت: روستاهای استان مرکزی از ظرفیت و پتانسیل های خوبی برخوردار است که شناسایی و بهره گیری حداکثری از آن ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

استان مرکزی با 12 شهرستان دارای یک میلیون و 480 هزار نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 763

به "خبرنگاران بهبود زیرساخت ارتباطی قلب تپنده توسعه روستایی در استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بهبود زیرساخت ارتباطی قلب تپنده توسعه روستایی در استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید