توفیق علاوی از تشکیل دولت جدید عراق کنار کشید، برهم صالح با انصراف وی موافقت کرد

به گزارش مجله فان پی سی، توفیق علاوی نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق با ارسال نامه ای به رئیس جمهور این کشور از تشکیل کابینه جدید عراق عذرخواهی کرد.

توفیق علاوی از تشکیل دولت جدید عراق کنار کشید، برهم صالح با انصراف وی موافقت کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الجزیره قطر٬ محمد توفیق علاوی نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عرق در نامه ای خطاب به رئیس جمهور عراق رسما از تشکیل کابینه جدید عراق انصراف داد.

علاوی گفت زمانی که مامور تشکیل کابینه شدم به ملت عراق وعده داده بودم در صورتی که تحت فشارهای سیاسی قرار بگیرم از ماموریت تشکیل کابینه کنار خواهم کشید.

وی شرح داد گروهی که غرق در فسادند و با طائفه گرایی تجارت می کنند٬ اولین متضررین این فرایند سیاسی خواهند بود.

از سوی دیگر برهم صالح رئیس جمهور عراق ضمن تشکر از تلاش های علاوی برای تشکیل دولت با درخواست وی برای انصراف از تشکیل کابینه موافقت کرد و بیان نمود که رایزنی ها برای جایگزین نامزدی به جای وی را طی 15 روز آغاز خواهد کرد.

رئیس جمهور عراق در بیانیه ای ضمن پذیرش درخواست انصراف علاوی گفت: به استناد بند 76 قانون اساسی عراق گفتگو های خود را با گروه های سیاسی برای انتخاب نخست وزیر جدید از امروز دوشنبه آغاز خواهد کرد. بر اساس قانون اساسی، رئیس جمهور موظف است تا 15 روز آینده نخست وزیر جدید را معرفی کند.

بر اساس قانون، رئیس جمهور تا زمان انتخاب نخست وزیر جدید اداره امور کشور را برعهده می گیرد و یا یکی از معاونان عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی را مامور موقت اداره کشور خواهد کرد.

علاوی در ادامه سخنانش گفت: در انجام مذاکرات (برای تشکیل کابینه) برخی گروهها در تلاش برای تحقق منافع تنگ نظرانه و محدود خود بدون در نظر دریافت خون شهدا بودند.

وی با اشاره به عدم تشکیل نشست مجلس برای رای اعتماد به کابینه وی گفت: گروههای سیاسی با تهمت و افترا زنی و از حد نصاب انداختن نشست های مجلس در ایجاد اصلاح جدی نبودند.

نشست مجلس عراق که قرار بود روز یکشنبه(11 اسفند) برای رای اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی برگزار شود، به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد کنندگان حاضر در صحن مجلس برگزار نشد. امروز دوشنبه آخرین مهلت علاوی برای تشکیل کابینه بود . از 329 کننده مجلس عراق فقط 108 نفر در مجلس حضور پیدا کردند . از نکات مهم دیگر این بود که حتی همه کنندگان شیعه عراق که 179 کرسی در مجلس را دارا هستند در جلسه حضور پیدا نکردند. این بار نیز مانند هفته گذشته تقریبا کنندگان کُردها و اهل سنت جلسه مجلس را تحریم کردند.

علاوی در ادامه سخنانش خطاب به عراقی ها و معترضین عراقی از آنها خواست با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز به فشارهای خود ادامه دهند تا مطالبات ملی خود را محقق کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 13

به "توفیق علاوی از تشکیل دولت جدید عراق کنار کشید، برهم صالح با انصراف وی موافقت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توفیق علاوی از تشکیل دولت جدید عراق کنار کشید، برهم صالح با انصراف وی موافقت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید