تجارت مرزی ایران و پاکستان ظرفیت بالایی در توسعه مناسبات مالی 2 کشور دارد

به گزارش مجله فان پی سی، رئیس اتاق زاهدان در راس هیاتی تجاری برای شرکت در هشتمین کمیسیون مشترک مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان به این کشور سفر کرد. در این این هیات ماندانا زنگنه، معاون مالی استانداری سیستان و بلوچستان نیز هیات مالی اتاق زاهدان را همراهی نموده است.

تجارت مرزی ایران و پاکستان ظرفیت بالایی در توسعه مناسبات مالی 2 کشور دارد

عبدالحکیم ریگی میرجاوه، در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در خصوص این سفر می گوید: این سفر دستاوردهای خوبی در حوزه روابط تجاری میان ایران و پاکستان داشت. در این نشست مباحثی درباره تجارت آزاد با پاکستان، بازنگری در تعرفه ترجیحی و شرایط ترانزیت ویزای تجاری عنوان شد. همچنین تهاتر کالا میان دو کشور مورد توجه بود.

او ادامه می دهد: پس از بحث و آنالیز مسائل و مسائل مربوط به تجارت دو کشور و دو استان هم جوار در دو سوی مرز راهکارهای لازم ارائه شد، اینکه بتوان از زمینه های موجود برای توسعه و گسترش همکاری های مالی، تجاری بانکی را آنالیز نموده و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ گردد.

او تصریح می نماید: تجارت مرزی میان دو کشور اهمیت بالایی دارد و دو استان هم جوار ایران و پاکستان در توسعه صادرات نقش اصلی ایفا می نمایند.

او درباره مرزهای می گوید: با توجه به اهمیت مرز ریمدان-گبد مقرر شد زیرساخت های لازم برای فعالیت این دو مرز در دو طرف مرز توسعه یافته و دو استان همزمان این مرز را فعال نمایند. برای فعالیت مرزهای کوهک-پنجگور و پیشین-مند هم مقرر شد پیگیری های لازم توسط طرفین طی دو ماه آینده انجام گردد و نتیجه آن به دیپلمات های طرفین اعلام گردد.

درباره شرایط گمرک میان دو کشور ریگی میرجاوه می گوید: مقرر شد تخلفات گمرکی و تعرفه توجیهی PTA پس از طرح خواسته تجار به وسیله مراجع ذی ربط کشوری پیگیری و نتیجه را اعلام نمایند. همچنین ساعت کار گمرکات تفتان-میرجاوه، ریمدان -گبد، پیشین -مند و کوهک-پنجگور با هدف تسریع فرایندهای تجاری و کاهش اتلاف وقت میان دو استان به مدت سه ماه افزایش یابد. انجام سرمایه گذاری های مشترک در سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان برای بازاریابی و توسعه تجارت فی مابین طی سه ماه آینده توسط اتاق های بازرگانی دو استان از موضوع های دیگر بود.

ریگی میرجاوه معتقد است: پیگیری برای ایجاد معبر جدید از منطقه ویژه مالی میرجاوه به کشور پاکستان با هدف تسهیل تردد کالا هم ازجمله تفاهمی بود که در بخش تجاری و بازرگانی به تصویب طرفین رسید. همچنین در این نشست قرار شد در پارکینگ های NLC تفتان، پکمچ و پدک برای رانندگان ترانزیتی امکانات رفاهی ایجاد گردد و در حوزه بانکی هم تمهیداتی برای احیا روابط بانکی میان دو کشور اتخاذ گردد.

او ادامه می دهد: ایجاد گیت های جداگانه تجار در گمرکات تردد سریع کامیون های ایرانی حامل مواد فاسدشدنی در مبادی مرزی، برطرف مسائل سوختی کامیون ها، افزایش بازار محوری جهت راه آهن تفتان -کویته از 16 به 22 تن ازجمله تفاهم های این حوزه بود و طرف پاکستانی هم درخواست هایی برای ایجاد جهتهای ریلی چابهار به گوادر، کشتیرانی بندرعباس-چابهار-گوادر-کراچی و بالعکس به همراه احیا خط هوایی کراچی-کویته-زاهدان-چابهار-کراچی-کویته-زاهدان-مشهد را بیان کرد که قرار شد این خواسته در کشور مطرح و آنالیز گردد.

به گفته او برای تهاتر بعضی کالاها میان ایران و پاکستان نیز در جریان این سفر معین تکلیف شده است.

کمیته مشترک مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان براساس اجلاس مشترک دو کشور هرساله در یکی از دو استان به صورت نوبتی برگزار می گردد.

قرار است اجلاس مشترک تجاری مرزی استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان مهرماه سال آینده به میزبانی زاهدان برگزار گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 498

به "تجارت مرزی ایران و پاکستان ظرفیت بالایی در توسعه مناسبات مالی 2 کشور دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت مرزی ایران و پاکستان ظرفیت بالایی در توسعه مناسبات مالی 2 کشور دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید