کشف عامل احتمالی شیوع هپاتیت بین بچه ها

به گزارش مجله فان پی سی، تعداد نسبتا بالایی از بچه ها مبتلا به هپاتیت در هفته های اخیر یا از خانواده هایی بودند که حیوانات خانگی داشتند یا در معرض آن حیوانات قرار داشتند. دانشمندان نگران هستند که سگ ها بتوانند باعث شیوع هپاتیت در بین بچه ها شوند.

کشف عامل احتمالی شیوع هپاتیت بین بچه ها

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی تلگراف، آژانس امنیت بهداشت بریتانیا (UKHSA) روز آدینه بیان کرد که تعداد موارد آغاز ناگهانی هپاتیت از هفته گذشته به 18 مورد افزایش یافته و به 163 مورد رسیده است از جمله 11 کودک که پس از آسیب شدید به اندام های شان پیوند کبد انجام داده اند.

هپاتیت غیرقابل شرح یا التهاب کبد در بچه ها پدیده ای نادر است و افزایش موارد ابتلا به آن در هفته های اخیر زنگ هشدار را در سراسر دنیا به صدا درآورده است.

مقام های بهداشتی گفتند که آدنو ویروس یک عفونت ویروسی معمولا خفیف که باعث سرماخوردگی می گردد نظریه اصلی درباره چرایی بروز هپاتیت است. با این وجود، در این گزارش اشاره شده که تعداد نسبتا بالایی از بچه ها مبتلا به هپاتیت (در حدود 70 درصد) از 93 شرکت نماینده در آنالیز یا از خانواده هایی بودند که سگ داشتند یا پیش از بیمار شدن بچه ها آنان در معرض حیوانات خانگی قرار گرفته بودند. مقام های بهداشتی در این گزارش اشاره کردند که اهمیت این یافته در حال آنالیز است.

با این وجود، آنان خاطرنشان کردند که داشتن سگ در بریتانیا رایج است و داده های محدودی در خصوص اندازه سابقه مالکیت حیوان خانگی در خانواده های بچه ها خردسال وجود دارد که ارزیابی اهمیت داده ها را سخت می سازد.

مقام های بهداشتی متقاعد نشده اند که این پیوند قوی است، اما احساس می نمایند که با توجه به نتایج ارزیابی خیلی زود است که هر فرضیه احتمالی را کنار بگذاریم.

هیچ ارتباط معقولی بین حیوانات خانگی و هپاتیت وجود ندارد

پروفسور فرانسوا بالو مدیر موسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن اشاره می نماید که نمی تواند هیچ شرح معقولی برای ارتباط بین قرار گرفتن در معرض سگ ها و هپاتیت در بچه ها پیدا کند.

او به دیلی تلگراف می گوید: سگ ها آدنو ویروس های خود را حمل می نمایند از جمله CAV-1 یک پاتوژن کبد سگ، اما هیچ گونه شواهد قبلی وجود ندارد که نشان دهد CAV-1 می تواند انسان ها را آلوده کند. دکتر میگان کال یک اپیدمیولوژیست آژانس امنیت بهداشت بریتانیا در توئیتر نوشت که این نظریه دور از تصور به نظر می رسد.

این گزارش پس از آن منتشر شد که سازمان بهداشت دنیای بیان کرد در حال حاضر تقریبا 300 مورد ابتلا به هپاتیت در دست کم 20 کشور گزارش شده است.

در حالی که بیش تر موارد ابتلا به هپاتیت در اروپا بوده اند تعداد کمی از موارد ابتلا به این بیماری در قاره آمریکا، غرب اقیانوس آرام و جنوب شرقی آسیا شناسایی شده است از جمله سه مورد مرگ در هفته جاری در اندونزی که مجموع تلفات را به چهار نفر رساند. در حال حاضر، نظریه اصلی این است که این موارد به یک آدنو ویروس مرتبط هستند به طوری که 72 درصد از بچه های که برای این پاتوژن در بریتانیا آزمایش شدند نتیجه شان مثبت بود.

ممکن است قرنطینه عامل اصلی تاثیرگذار باشد

آژانس امنیت بهداشت بریتانیا اشاره می نماید احتمالا عوامل دیگری ممکن است عفونت را تقویت نمایند.

یک نظریه این است که قرنطینه های کووید-19 ممکن است ایمنی بچه ها را تضعیف نموده باشد، زیرا زمانی که آنان در انزوا بودند کمتر در معرض عوامل بیماری زای رایج قرار داشتند یا این که ویروس به همراه عفونت دیگری عمل می نماید این می تواند Sars-Cov-2 را شامل گردد. تا به امروز 14 درصد از بچه ها مبتلا به کووید در سراسر بریتانیا اخیرا آزمایش کووید مثبت داشته اند و دانشمندان این احتمال را رد ننموده اند که موارد هپاتیت نتیجه یک عفونت باشد. احتمال دیگر این است که موج فوق العاده بزرگی از عفونت های آدنو ویروسی طبیعی وجود داشته باشند بدان معنا که عوارض بسیار نادری بیش تر ظاهر می شوند یا این که این یک نوع نو آدنو ویروس است.

دکتر میرا چاند مدیر عفونت های بالینی و نوظهور در آژانس امنیت بهداشت بریتانیا روز آدینه از والدین خواست که مراقب علائم هپاتیت باشند. شایع ترین علامت که در بیش از 70 درصد بچه ها دیده می گردد زردی است در حالی که استفراغ و مدفوع رنگ پریده نیز از جمله علائم شایع بوده اند.

او افزوده است: این مهم است که والدین بدانند احتمال ابتلای فرزندشان به هپاتیت بسیار کم است. با این وجود، ما همچنان به همه یادآوری می کنیم که نسبت به علائم هپاتیت به ویژه زردی (یرقان) هوشیار باشند که به صورت رنگ زرد در سفیدی چشم آشکار می گردد و اگر نگران هستید با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع: فرارو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1242

به "کشف عامل احتمالی شیوع هپاتیت بین بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف عامل احتمالی شیوع هپاتیت بین بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید