چرا فضا سیاه است با این همه ستاره؟

به گزارش مجله فان پی سی، یورونیوز نوشت: اخترشناسان تخمین می زنند که حدود 200 میلیارد تریلیون ستاره در گیتی وجود دارد. بسیاری از این ستاره ها به میزان خورشید یا بیشتر از آن نورانی هستند.

چرا فضا سیاه است با این همه ستاره؟

به این ترتیب این پرسش ممکن است پدید بیاید که چرا درخشندگی فضا با وجود این تعداد ستاره نورانی بیشتر نیست؟

یکی از اولین پاسخ هایی که به فکر می رسد این است که فاصله این ستاره ها از زمین زیاد است. هر چه ستاره ای از زمین دورتر باشد درخشندگی کمتری دارد. با این حال تنها عامل موثر در میزان تاریک یا نورانی بودن گیتی فاصله ستاره ها از زمین نیست.

عمر دنیا آنگونه که انسان تا به امروز آن را شناخته تنها 13 میلیارد سال است. هرچند این رقم در مقیاس انسانی بسیار طولانی به نظر می رسد اما در مقیاس نجومی اینگونه نیست.

  • زمین تخت است، همه دروغ می گویند به جز این نقشه!

عمر 13 میلیارد ساله گیتی در مقیاس نجومی کوتاه است زیرا در عمل این رقم به این معنا است که نور ستاره هایی که بیش از 13 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارند هنوز به زمین نرسیده است.

به این ترتیب میزان درخشندگی فضا آن طور که از زمین و اطراف آن مشاهده می گردد به نوری که از ستاره ها با فاصله 13 میلیارد سال نوری و کمتر به زمین می رسد محدود می گردد.

تعداد ستاره ها در فاصله 13 میلیارد سال نوری از زمین نیز به میزان ای نیست که باعث گردد کل گیتی درخشنده و نورانی به نظر برسد. به همین علت وقتی از زمین به یک سوی فضا می نگریم ستاره هایی نورانی می بینیم و همزمان در بخش ها و سمت وسوهای دیگری از آن به علت عدم وجود ستاره ها (یا به عبارت بهتر نرسیدن نور آنها به زمین به علت فاصله فراتر از 13 میلیارد سال نوری) فضا تاریک به نظر می رسد.

آیا دوره ای خواهد رسید که شب ها کاملا نورانی باشند؟

با گذر زمان (در مقیاس نجومی و نه در مقیاس عمر کوتاه انسان ها) نور ستاره های بیشتری به زمین خواهد رسید و دنیا و فضای اطراف نورانی تر به نظر خواهد رسید. البته باید در میان اثر دوپلر (Doppler shift) را نیز در نظر داشت. دنیا به طور کلی در حال توسعه است و دورترین کهکشان ها از زمین به همین علت از زمین دور می شوند.

دور شدن این کهکشان ها به این معنا است که نوری که از آنها به زمین می رسد تبدیل به رنگ هایی خواهد شد که چشم انسان قادر به تشخیص آنها نخواهد بود. به این تاثیر ناشی از دور شدن کهکشان ها اثر دوپلر گفته می گردد. به این ترتیب حتی اگر زمان کافی برای رسیدن نور این کهکشان ها به زمین وجود داشته باشد اما چشم انسان قادر به تشخیص آن نخواهد بود.

به همین علت آسمان کره زمین در طول شب بعلاوه با شرایط کاملا نورانی فاصله خواهد داشت.

  • ردپای شگفت انگیز موشک ایلان ماسک در آسمان / عکس

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 دی 1402 بروزرسانی: 12 دی 1402 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1475

به "چرا فضا سیاه است با این همه ستاره؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فضا سیاه است با این همه ستاره؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید