پرورش کلیه های انسانی در جنین خوک!

به گزارش مجله فان پی سی، دانشمندان با موفقیت کلیه هایی را که عمدتاً از سلول های انسانی ساخته شده اند در داخل جنین خوک رشد داده اند و محققان یک گام دیگر به سمت فراوری اندام های زنده انسانی برای پیوند نزدیک شده اند.

پرورش کلیه های انسانی در جنین خوک!

تینا مزدکی- اولین باری است که یک اندام انسانی جامد، با سلول های انسانی و حیوانی، در یک گونه دیگر رشد نموده است.

تائو تان، زیست شناس سلولی در دانشگاه علم و فناوری کونمینگ در چین، که به ایجاد اولین جنین کایمریک انسان و میمون در سال 2021 یاری کرد، اما در جریان کنونی نقشی نداشت، می گوید: این یک پیشرفت قابل توجه در کایمریسم انسان و حیوان است.

تنها در ایالات متحده، بیش از 100000 نفر در حال حاضر در فهرست انتظار پیوند عضو قرار دارند. اکثریت قریب به اتفاق این افراد احتیاج به پیوند کلیه دارند. برای پاسخگویی به این تقاضا، دانشمندان روش های جدیدی را برای رشد اندام ها و بافت ها در حیوانات دنبال نموده اند.

پیشرفت ها در چند سال اخیر شامل رشد اندام ها در موش ها و ماهیچه های اسکلتی انسانی و بافت اندوتلیال در خوک ها می گردد. اما موانع قابل توجهی به جای مانده است که تا حدی به علت چالش برانگیز بودن رشد سلول های انسانی در یک میزبان خارجی است. سلول های بنیادی پرتوان القا شده به وسیله انسان یا iPSC ها که به عنوان نوعی کیت آغاز برای رشد بسیاری از بافت های انسانی عمل می نمایند، اغلب زمانی که به حیوانات وارد می شوند، می میرند زیرا سلول های گونه احتیاجهای فیزیولوژیکی متفاوتی دارند.

زیست شناس سلول های بنیادی، Liangxue Lai، از مؤسسه های زیست پزشکی و بهداشت گوانجو در چین، و تیمش بیش از پنج سال را صرف اصلاح روش های خود برای افزایش بقای سلول های بنیادی انسانی کردند.

در حالی که جنین خوک هنوز تک سلولی بود، تیم از ابزار ویرایش ژن CRISPR/Cas9 برای ویرایش دو ژن لازم برای رشد کلیه استفاده کرد و در اینجا iPSC های انسانی، پس از تزریق می توانستند به سلول های کلیه تبدیل شوند. سلول های بنیادی انسانی نیز به گونه ای بهینه سازی شده اند که ژن های فعالی داشته باشند که آپوپتوز یا مرگ سلولی را کاهش می دهند تا سلول ها را به مقدار کافی زنده نگه دارند تا بتوانند جای پای خود را پیدا نمایند و آغاز به تشکیل کلیه نمایند.

از بیش از 1800 آزمایشی که بر روی جنین ها صورت گرفت، پنج مورد از آنها برای مطالعه در 28 روز اول انتخاب شدند. هر پنج جنین دارای کلیه های نرمال مطابق با سطح رشدشان بودند و اندام ها حاوی 50 تا 60 درصد سلول های مشتق از انسان بودند. تان می گوید این بالاترین درصد سلول های انسانی است که تا به امروز در هر عضوی که در داخل خوک رشد نموده است مشاهده شده است. محققان می گویند با توجه به زمان بیشتر، هیچ نشانه ای وجود ندارد که کلیه ها به رشد و توسعه طبیعی خود ادامه ندهند، احتمالاً سلول های انسانی به طور فزاینده ای از سلول های خوک خارج می شوند.

منبع: sciencenews

این بلا پس از مرگ بر سر مغز اینشتین آمد!/ عکس

سوسک های متفاوتی که جان انسان را نجات می دهند / عکس

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 شهریور 1402 بروزرسانی: 17 شهریور 1402 گردآورنده: funpc.ir شناسه مطلب: 1459

به "پرورش کلیه های انسانی در جنین خوک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرورش کلیه های انسانی در جنین خوک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید